Test: 2021 Kawasaki Versys 1000S "CromRide"

  • Home
  • 2021
  • Test: 2021 Kawasaki Versys 1000S "CromRide"

We reden al eerder met de luxe Kawasaki Versys 1000SE, die zich van het basismodel onderscheidt door de semi-actieve Showa Skyhook vering, ook wel KECS genoemd. Nu doen we een lange dag in het zadel met de standaard S-versie, wat dus betekent dat de S-toevoeging qua line-up geen extra waarde meer heeft, omdat de Versys 1000 S het basismodel is. 

Met een prijs van € 16.499 is de Versys 1000 S nog steeds een betaalbare adventuremotorfiets, maar sinds de prijsstijging bij de komst van dit nieuwe model is het niet meer de absolute prijspakker. Feit is wel dat deze nieuwste versie wel voorzien werd van quickshifter, handvatverwarming, bochtenverlichting, 12V plug, handkappen, groot windscherm en een zeer fraai TFT dashboard, waarmee ook deze basisversie zeer compleet is geworden. Enige teleurstelling is dat de prachtig bijpassende kofferset er standaard niet bij hoort, daarvoor moet apart afgerekend worden. 

CromRide: uitdagende route in Catalonië

Deze test is er niet zomaar eentje, maar we doen mee aan de jaarlijkse CromRide, een populair lokaal ééndaags evenement met veel kilometers door Catalonië. Zeg niet Spanje, want niet alleen is de organisator zéér gesteld op zijn Catalaanse roots, maar in elk dorp op de route is de meervoudig rood/geel gestreepte vlag uiterst prominent aanwezig, tot op de Franse grens. Hoogtepunten zijn de N260 en BV4031 over de Col de Creueta, die dermate uitdagend zijn dat je er met liefde voor uit Nederland overkomt. Tip: pak nu je bucketlist en zet de CromRide erop.

Geen Skyhook

Van de test van de SE-versie weten we dat de Showa Skyhook vering van de SE zijn 1500 euro aan meerprijs absoluut waard is. Dit houdt automatisch in dat de vering op de S-versie dus minder goed is, dat kan dan niet anders. Dat uit zich vooral in iets minder flitsend sturen, maar vooral in een duidelijk compromis tussen comfort en wendbaarheid. We krijgen de kans om de vering harder in te (laten) stellen, maar daar moet gereedschap aan te pas komen, waar het bij de SE met een druk op de knop werkt. De aanpassingen helpen wat, maar vooral voor een route als de CromRide zou je graag nog meer comfort opgeven voor sportief sturen.

Comfortabel

Dan maar genieten van het comfort, want dat heeft de Versys 1000 S volop. De grote ruit houdt je zo goed uit de wind dat het bij 30 graden misschien zelfs iets té goed is, met de twee niet zo handige draaiknoppen kan de ruit op een gegeven moment niet meer lager om aar verkoeling te krijgen. Maar, in Nederland is dat helaas nooit een echt probleem, daar zit je er juist zeer goed beschut achter. Ook het zadel is lekker ruim en zit goed, door de forse afmetingen kan je op verschillende manier blijven verzitten. Qua zithouding, comfort en windbescherming scoort de Versys 1000 bovengemiddeld goed.

Sportieve viercilinder

Het motorblok is exact dezelfde 1043 cc. viercilinder als die in de SE. Qua karakter is dat viercilinderblok natuurlijk volledig anders dan de in het Adventure-segment ook populaire tweecilinder. Dat maakt het dan ook heel anders rijden, wat vooral leuk is als je de ruimte hebt om flink op het gas te gaan. Dat betekent dat het dan lekker sportief rijden is, wat vraagt om fors doortrekken om te blijven genieten van de kick die hoog in de toeren komt. Net als op de Z1000, waar het blok oorspronkelijk vandaan komt, zijn er wel vibraties over het grootste deel van de toerenteller, maar die zijn zeker acceptabel. Het is een kwestie van smaak, maar ook met een dikke viercilinder kan je lekker soepel, maar toch héél snel over de Catalaanse wegen knallen met de Verys 1000.

Radiale remmen

De injectie is prima voor elkaar, al is het vaak toch de Road-stand die het best bevalt, vooral omdat dan het eerste moment van gasgeven het lekkerst aanvoelt. Daarna gaat het in eerste instantie even iets minder agressief dan in de Sport-stand, maar de voordelen zijn groter dan dat kleine nadeel. Eenmaal op snelheid is het net zo prettig die snelheid er weer uithalen, want de remkracht is meer dan voldoende, vooral als je de achterrem er ook regelmatig bijpakt om de forse motorfiets strak te houden, vooral als de weg hard omlaag loopt. Die achterrem is lekker doseerbaar, wat dan haarspeldbochten ook weer vergemakkelijkt.

Quickshifter standaard

Voordeel van de viercilinder is wel dat hij heel makkelijk schakelt, waarbij de standaard quickshifter vooral bij terugschakelen veel soepeler werkt dan bij de dikke twins. Wel vindt de KQS-quickshifter van de Versys opschakelen bij lage toeren niet leuk, daar moet je soms nog wel eens de koppeling erbij pakken omdat er anders niks gebeurt. Maar verder, de bak zelf is supernetjes en heeft een perfecte gearing, zodat je ook bij haarspelbochten altijd de juiste versnelling kan kiezen.

Conclusie

De 2021 Kawasaki Versys is een meer dan overtuigende adventuremotorfiets, waarbij de hogere 2021-prijs grotendeels door de extra's wordt goedgemaakt. Daardoor blijft het aanbod van Kawasaki erg scherp, maar toch lokt die 1500 euro extra voor de Showa Skyhook-vering wel. Maar, ook zonder die betere vering blijft de Versys 1000 S een uiterst complete, aantrekkelijke machine, die juist door de viercilinder voor een aantal motorrijders veel aantrekkelijk zal zijn dan de tweecilinders die deze klasse domineren. De Versys 1000 S is dan ook net zo geschikt om ermee naar Catalonië rijden, de CromRide doen en weer terug, als de dagelijkse woon-werkrit.

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Kawasaki, Testmotor, Crom

Technische gegevens 2021 Kawasaki Versys 1000 S

Type motor Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor
Cilinderinhoud 1043 cc
Boring x Slag 77 x 56 mm
Compressieverhouding 10,3:1
Kleppensysteem DOHC, 16 kleppen
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: 4 x Ø 38 mm
Maximum vermogen 120 PK (88,2 kW) / 9000 tpm
Maximum koppel 102 Nm / 7500 tpm
Eindaandrijving Gesloten ketting
Koppeling Natte multi-plaat koppeling, handbediend
Remmen, voor Dubbele semi-zwevende 310 mm remschijven. Remklauw: Dubbele 4-zuigers
Remmen, achter Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger
Vering, voor 43 mm omgekeerde voorvork uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Vering, achter Horizontale Back-link, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Type frame Dubbel buis frame, aluminium
Veerweg voor 150 mm
Veerweg achter 152 mm
Band, voor 120/70ZR17M/C (58W)
Band, achter 180/55ZR17M/C (73W)
L x B x H 2270 x 950 x 1490 (1,530 maximale hoogte van het scherm) mm
Wielbasis 1520 mm
Zithoogte 840 mm
Brandstofcapaciteit 21 liter
Rijklaar gewicht 255 kg
Prijs Nederland (2021) € 16.499

 

meer test

Test: 2020 Energica Eva Ribelle elektrische motorfiets