Test: 2021 Honda X-ADV motorscooter

  • Home
  • 2021
  • Test: 2021 Honda X-ADV motorscooter

Sinds 2018 voert Honda de X-ADV motorscooter. Om te kunnen voldoen aan de nieuwe euro-5 normering heeft Honda voor 2021 het model voorzien van een update. Door de aanpassingen is de uitstoot van schadelijke stoffen volgens Honda met 40% teruggedrongen, terwijl er wel 3,5 Pk aan vermogenswinst is geboekt. Hierdoor komt het totale vermogen nu op 58 Pk. Dit heeft Honda weten te bereiken door de kleptiming, het throttle-by-wire en de uitlaat aan te passen. Daarnaast is de X-ADV nu 1,4 kilogram lichter dan voorheen, waardoor het rijklare gewicht nu op 236 kilogram uitkomt.

Uiterlijk heeft Honda ook verschillende zaken aangepast. Zo is de X-ADV nu voorzien van LED-verlichting rondom, waarbij er dagrijverlichting is geïntegreerd in de koplamp. Over het geheel genomen is de styling scherper en slanker dan voorheen, met een agressiever uiterlijk tot gevolg. Honda zelf geeft aan dat de X-ADV hierdoor weer helemaal bij de tijd is, klaar voor ieder avontuur. Afgelopen periode is de X-ADV dan ook gebruikt zoals Honda in de reclamefolder aangeeft; In en rondom de stad, maar ook op verschillende off-road paden.

2021 Honda X ADV 1

Motor(scooter)?
Honda zet de X-ADV dan ook in de markt als een motorscooter met de capaciteiten van een adventure motorfiets. Dit lijkt in eerste instantie een flinke tegenstrijdigheid, wat ook terugkomt in het extreme uiterlijk. Recht van voren lijkt de X-ADV namelijk meer op een motor. Terwijl vanaf de zijkant duidelijk het profiel van een motorscooter zichtbaar is, met de treeplanken en de flinke buddyseat. Het extreme uiterlijk wordt verder compleet gemaakt door de spaakvelgen, carterbescherming en handkappen. In combinatie met de matte Pearl Mud Grey lak, is de X-ADV qua uiterlijk in ieder geval zeer geslaagd. Iets wat ook blijkt uit de meerdere opgestoken duimen onderweg en het aangesproken worden bij de benzinepomp. Veel gehoorde kreten zijn: "tof ding!", "gaaf!" en "wat is het eigenlijk?".
Na het opstappen blijkt al snel, dit is een motorscooter. De zithouding is comfortabel rechtop, met de knieën onder een prettige 90 graden hoek. De treeplanken zijn breed genoeg en hebben voldoende lengte om ook met de benen verder vooruit, in een andere houding te zitten. Het zadel is stevig, maar comfortabel en groot genoeg om te gaan verzitten tijdens een lange rit.

Wat de X-ADV echter onderscheid van andere motorscooters is de aandrijving. De eindoverbrenging is geen riem of v-snaar, maar zoals een motorfiets door middel van een ketting. Daarnaast geen traploze versnelling door een variomatic, maar een versnellingsbak met zes versnellingen. De X-ADV maakt namelijk gebruik van Honda's DCT. Deze automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, is daarnaast ook handmatig te bedienen door middel van twee schakelaars aan het stuur. Handmatig koppelen is hierbij echter niet nodig, waardoor het meer overeenkomt met een quickshifter die met de hand bedient wordt. Deze manier van aandrijving geeft het rijden op de X-ADV, ondanks de zithouding, toch meer de ervaring van een motorfiets. Zeker wanneer je er voor kiest om de versnellingsbak in 'manual' te zetten.

Op de weg
Na het starten kan met de knop rechts op het stuur de X-ADV in 'D' gezet worden. Met een duidelijk voel- en hoorbare klik selecteert de DCT de eerste versnelling. Met 'Standard' als geselecteerde rijmodus rijdt de Honda soepel weg. De DCT schakelt licht voelbaar, maar vroeg op. Bij 80 kilometer per uur is de zesde versnelling al geselecteerd. Toch is ondanks het vroege schakelen de acceleratie meer dan voldoende om met het verkeer mee te komen. Voor als het wat vlotter moet, kan de X-ADV in de 'Sport' modus gezet worden. Hierbij is het volledige vermogen beschikbaar en schakelt de DCT later op. Tijdens de acceleratie produceert de uitlaat een sportieve roffel. Niet asociaal hard, maar voldoende om een sportieve indruk te geven.

Sturen op de Honda gaat verassend licht. Ondanks de gemonteerde adventure banden, is er voldoende feedback om een sportief rijtempo aan te houden. Zeker in lange doordraaiers is de X-ADV goed stabiel, ondanks het kleine achterwiel van 15 inch. Voor wie er echt voor gaat zitten, krijgt wel wat instabiliteit in de motor. Met name korte snelle wisselingen van links naar rechts of andersom, zorgen voor wat gripverlies. Dit is echter meer te wijten aan de bandenkeuze. Volledig straatgerichte banden zullen hier zeker uitkomst bieden.

2021 Honda X ADV 4

De verstelbare ruit biedt op de snelweg voldoende beschutting tegen de wind. Groot pluspunt is dat er ook geen turbulentie rondom de helm ontstaat. In combinatie met het grote comfortabele zadel en de ruimte op de treeplanken is het lang op de Honda uit te houden. Door de voor een motorscooter redelijke tankinhoud van 13,2 liter is dit dan ook goed mogelijk. Een praktijk gebruik van 1 op 23 zorgt voor een actieradius van rond de 300 kilometer.

Van de weg
Met de rijmodus in 'Gravel' is het volledige vermogen beschikbaar. In tegenstelling tot 'Sport' is het ABS op het achterwiel uitgeschakeld en laat de traction control meer wielspin toe alvorens in te grijpen. Door het brede stuur is het makkelijk manoeuvreren op krappe paadjes. De Adventure banden bieden voldoende grip op gravelwegen en iets lossere ondergrond. In modder en diep zand blijken de banden echter al tegen de limiet aan te zitten. Daarnaast is het niet mogelijk op de treeplanken te gaan staan. Hiervoor is het stuur te laag en is de houding uiteindelijk te kort op het stuur. Dit zorgt zeker in het zand voor onnodig spannende momenten. Adventure voetsteunen zijn wel mogelijk, hiervoor moet echter wel het adventure pakket gekozen worden. Deze voetsteunen zitten lager dan de treeplanken, waardoor staan wel mogelijk zou moeten zijn. Zonder dit pakket is alleen zitten een optie, waardoor sommige delen van Nederlandse TET-route meer een strijd met de X-ADV dan met de elementen wordt. Dit neemt niet weg dat in basis de X-ADV toch meer off-road waardig is dan in eerste instantie verwacht.

Uitrusting
De DCT automaat is natuurlijk datgene wat de X-ADV uniek maakt ten opzichte van andere motorscooters. Groot voordeel is dat deze ook in 'manual' gezet kan worden. Hiermee is handmatig schakelen door middel van twee schakelaars aan het stuur mogelijk. Grootste voordeel is dat de Honda de geselecteerde versnelling ook daadwerkelijk vasthoudt. Zelfs het bereiken van de toerenbegrenzer laat de X-ADV niet automatisch opschakelen. Voor sportief en off-road rijden geeft dit de gewenste extra vrijheid die soms nodig is.

2021 Honda X ADV 5

Naast de rijmodi Standard, Rain, Sport en Gravel, is er ook nog een User modus. Deze is door de gebruiker volledig naar wens in te stellen op verschillende onderdelen die te maken hebben met de aandrijflijn. Vermogen, motorrem, ABS, tractioncontrol en wanneer de DCT moet schakelen. Nadeel is dat na het starten de X-ADV automatisch de rijmodus Standard selecteert.
De bediening van het TFT-display via de knoppen op het stuur werkt na wat gewenning uiteindelijk erg prettig. Toch zijn de mogelijkheden vrij beperkt. Op het selecteren van de rijmodus en wat verschillende tripmeters na zijn er geen andere mogelijkheden. Honda biedt een app aan, maar deze is echter niet beschikbaar voor Apple, waardoor dit niet is getest.

Conclusie
Voor degene die op zoek is naar iets unieks kan niet om de Honda X-ADV heen. Uiteindelijk biedt de Honda dan een zeer compleet totaal pakket aan. Comfortabel genoeg om dagelijks in te zetten, waarbij de DCT automaat zeker meerwaarde biedt, een prima motor om leuke ritten mee te doen en met wat kleine aanpassingen is het daarbij inderdaad mogelijk off-road te rijden. Verwacht niet dat je probleemloos IJsland kan doorkruizen, daarvoor is de X-ADV niet gemaakt. De hoge vanafprijs van €14.498 is best stevig te noemen voor een motorscooter. Maar ja, je hebt dan wel een motorscooter die niet op iedere hoek van de straat staat en daarnaast is de Honda X-ADV eigenlijk ook gewoon best gaaf.

Tekst: Arjan Hordijk - Foto's: KJFotografie

Specificaties  
Boring x slag (mm) 77mm x 80mm
Brandstofsysteem PGM-FI Elektronische benzine-injectie
Compressieverhouding 10.7 : 1
CO2 uitstoot 85g
Cilinderinhoud (cm3) 745cc
Motortype Vloeistofgekoelde 4-takt, parallel twin, SOHC, 8 kleppen
Max. vermogen 43.1kW/6,750tpm(35kW/6,000tpm)
Max. koppel 69Nm/4,750tpm(65/4,000tpm)
Oliereservoir (Litres) 4.0L
Startsysteem Elektrisch
   
Remmen voor 296mm dubbele remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Remmen achter 240mm enkele remschijf met met enkelzuigerklauw
Wielophanging voor 41 mm USD voorvork, 153.5 mm slag
Wielophanging achter Mono-shock demper, Pro-Link swingarm, 150 mm veerweg
Banden voor 120/70-R17M/C (58H)
Banden achter 160/60-R15M/C (67H)
Velgen voor Multi-Spaken 17M/C x MT3.50
Velgen achter Multi-Spaken 15M/C x MT4.50
   
Accu (VAh) 12V/11AH
Balhoofdhoek 27°
Afmetingen (L×W×H) (mm) 2215m x 940mm x 1370mm
Frame type Stalen diamantframe
Tankinhoud (liter) 13.2L
Brandstofverbruik 3.6L/100km
Grondspeling (mm) 165mm
Rijklaargewicht (kg) 236kg
Zithoogte (mm) 820mm
Naloop (mm) 104mm
Turning Radius 2.8m
Wielbasis (mm) 1590mm
Koppeling Natte multi-plaatkoppeling met dubbele ontkoppeling
Eindoverbrenging Ketting
Aantal versnellingen 6 versnellingen dual clutch transmission (DCT)
Koplamp LED DRL
Instrumenten 5 inch TFT-kleurendisplay. Keuze uit vier designs. Allerlei functies kunnen worden weergegeven. Bediening via knop aan stuur .
Achterlicht LED

meer test

Test: Stadler Gore-Tex motorpak