• Home
  • 2021
  • Langeduurtest: 2021 BMW F900XR

Het hele komende motorseizoen zal de redactie van Testmotor met een BMW Motorrad F900XR rijden. Het model is de helft van de nieuwe "tweeling" van BMW, die bestaat uit de naked F900R en de door ons geteste F900XR, die we als crossover middenklasser zouden betitelen. Met crossover wordt een adventuremotor zonder offroadaspiraties bedoeld, met dus wel de houding en het uiterlijk van wat we vroeger een allroad noemden, maar dan op wegbanden. Hiermee meldt de F900XR zich met een volledig nieuw model in de strijd om het hogere segment van de middenklasse. Daar zijn volop concurrenten als de Yamaha Tracer 900 (T9), Triumph Tiger Sport 850, Ducati Multistrada 950 en héél misschien ook nog wel de Kawasaki Versys 1000 of Kawasaki V-Strom 1000. Van al deze motoren is de BMW wel de enige met een paralleltwin. In de BMW Motorrad line-up is de F900XR de 'kleinere broer' van de S1000XR, maar dit is maar voor een heel klein deel daadwerkelijk zo. De S1000XR is namelijk in feite een vierciliinder superbike op hoge poten, terwijl deze F900XR veel meer een motor voor algemeen gebruik is, met een veel bravere tweecilinder. 

Dit testverslag wordt regelmatig aangevuld, kom vaker terug om de nieuwste aanvullingen te zien! 

Als de nieuwe BMW afgeleverd wordt, zit hij gelijk al flink vol met accessoires, waarbij maar weinig zaken niet aangekruist zijn op de optielijst Op het eerste gezicht zouden we (na héél lang nadenken) alleen handkappen nog kunnen aanwijzen als gemis, maar verder is de testmotor zéér compleet, wat de redelijk scherpe aanschafprijs van € 13.450,- wel met een forse € 3682,85 verhoogt. Dat is dan overigens nog zonder de kofferset en het BMW Motorrad Navigator VI navigatiesysteem. Op 'onze' F900XR is dus een enorme lijst aan extra's gemonteerd, die we hier toch even op een rij zetten. Het begint dan met een aantal pakketten, waarbij het wat onduidelijk is wat er nou waarbij hoort, zodoende vermelden we alles maar even. Op de lijst staan het Comfort pakket, Touring pakket, Dynamic pakket en Active pakket. Onderdelen daarvan zijn, samen met nog wat losse opties, in willekeurige volgorde: Stijlvariant Sport met Racing Red kleurstelling, adaptieve bochtverlichting, MSR (Motorsleepmomentregeling), Dynamic Traction Control, Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), Keyless Ride, dagrijverlichting, Koplamp Pro, Schakelassistent Pro, Rijmodi Pro, navigatie voorbereiding (beugel op stuur), ABS Pro, verwarmbare handvatten, bandenspanningcontrole (RDC), cruise control, Windscherm Sport, Connectivity, Intelligent Emergency Call (eCall), Teleservices, diefstal alarm, middenstandaard, mofferdragers, kofferset en de losse Navigator 6 motornavigatie. Op de optielijst staat ook de code 'AG-Intern', waarvan we vermoeden dat die alleen 'leverbaar' is voor motorjournalisten, het gaat waarschijnlijk om een extra check voor de motor uitgeleend wordt voor een test. 

Langeduurtest 2021 BMW F900XR 1

Beginstand: 7 km - Eindstand: ...  Wie: Iwan van der Valk

Als ik de "F" ophaal bij Van Harten in Amersfoort staat er maar een paar kilometer op de teller. Nieuwe motor betekent nieuwe banden, dus goed oppassen met de Michelins. De zit is prima, met alles erop en eraan qua uitrusting, wat ook wel mag voor 3682 euro aan accessoires, wat ook nog eens zonder de kofferset is. Maar, dan heb je ook wat, al is ook hier de belachelijke trend doorgebroken dat de stickers op kuip en tank niet onder de blanke lak zitten en dus zo eraf gepeuterd kunnen worden. Op een BMW van dik 17.000 euro... 😟. De ruit heeft twee standen, waarvan de laagste amper beschermt en de hoge stand nogal wat herrie op de Arai maakt. Voor de koffers hebben we een losse sleutel, maar dat is omdat die als testset los van de motor blijven. Als je ze koopt heb je nog maar één sleutel, die je ook nog eens in je zak kunt laten zitten om het stuurslot te bedienen en te starten. Met wat hannessen past de helm in de koffer, maar gezien de forse buitenmaten zijn de standaard koffers toch niet heel erg handig qua binnenruite, die gewoon tegenvalt. Boven de startknop is het prachtige dashboard dé blikvanger, BMW loopt echt ver voorop op dit vlak. 

Belangrijk element is natuurlijk de paralleltwin van deze F900. Door de XR-aanduiding verwachtte ik misschien teveel, omdat we zo onder de indruk waren van de S1000XR, maar het motorblok van de 900 is nogal aan de brave kant. Zeker, het doet alles wat je wil en misschien zelfs een beetje meer, maar met de S1000XR heeft het niks te maken. Misschien ook niet helemaal onlogisch: BMW verdeelt haar motoren in een categorie, waarvan de aanduiding na de cilinderinhoud in de modelnaam komt: de XR is dus wel een crossover maar door de F toch een volledig andere motor. Laten we het maar Duitse logica noemen. Dat motorblok dus, maar dan beoordeeld als dat van een losstaand model: het roffelt leuk, trekt pittig door in de toeren als je hem helemaal openzet en trekt vanuit alle toerentallen schokvrij op. Met een leuk geluid en de onmisbare quickhifter zit je zo op (te) hoge snelheid, maar ook langzaam rijden gaat keurig. Het wordt nooit heel opwindend, maar wel erg handelbaar en voorspelbaar. Eerste indruk: De F900XR is een zeer uitgekiend model, met een prettige zithouding en (in deze versie) niks meer te wensen qua uitrusting. Wel is het motorblok wat aan de tamme kant; het doet zeker wat het moet doen, maar zou wel iets meer power mogen hebben om het opwindende deel van een XR iets meer aan te zetten. 

Fotografie: Reno @ VanDijkMedia, Testmotor. 

 Technische gegevens 2021 BMW Motorrad F900XR

Motorblok Vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt lijnmotor, DOHC 8 kleppen
Boring x slag 86 mm x 77 mm
Cilinderinhoud 895 cc
Vermogen 105 pk (77 kW) bij 8500 t/min
Koppel 92 Nm bij 6500 t/min
Compressieverhouding 13,1:1  
Uitlaatgasreiniging Geregelde 3-wegkatalysator, Euro-5
Verbruik per 100 km (WMTC) 4,2 liter (1 op 23,8)
Accu 12 V / 12 Ah
Koppeling Meervoudige natte plaatkoppeling (slipkoppeling), mechanisch bediend
Transmissie 6-versnellingsbak, in motorblok geïntegreerd, met quickshifter
Eindoverbrenging O-ringketting
Frame Stalen brugframe
Wielbasis 1521 mm
Naloop 105,2 mm
Balhoofdhoek 60,5°
Voorvering Upside-down voorvork, Ø 43 mm met ESA
Achtervering Aluminium swingarm met ESA
Veerweg voor / achter 170 mm / 172 mm
Velgen Gegoten aluminium, 3,50'' x 17'' & 5,50'' x 17''
Voorband 120/70 ZR 17 Michelin Road 5*
Achterband 180/55 ZR 17 Michelin Road 5*
Remmen, voor Zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, radiale 4-zuiger remklauwen
Remmen, achter Enkele schijfrem, diameter 265 mm, zwevende 1-zuiger remklauw 
Zithoogte 825 mm
Tankinhoud 15,5 liter
Waarvan reserve ca. 3,5 liter
Lengte 2160 mm
Hoogte zonder spiegels 1.420 mm
Breedte 860 mm (met kofferset ca. 100 cm.**)
Rijklaargewicht 219 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht 438 kg
Prijs Nederland (2021) € 13.450,- (getest model: € 17.132,85)
   
Extra's getest model (in prijs) Comfort Pakket, Touring Pakket, Dynamic Pakket, Active Pakket,
eCall, alarm, Stijlvariant Sport, RDC bandenspanningscontrole
Extra's getest model (niet in prijs) Kofferset, Navigator 6.
* Bij aflevering
** Zelf gemeten

 

 

Test: 2020 Hyosung Aquila GV300S Bobber