Test: Stadler Gore-Tex motorpak

  • Home
  • 2020
  • Test: Stadler Gore-Tex motorpak

Nieuw in de Stadler line-up is de Active serie. Met de Superior als jas en Rice als broek biedt Stadler onder deze Module active serie hiermee naar eigen zeggen de ultieme zomercombinatie aan. Bijzonder aan deze combinatie is dat het waterdichte 3-laags Gore-Tex geen los membraan is, maar een volledig uitneembare jas of broek. Bij warm weer kunnen deze losse jas of broek meegenomen worden, om bij een eventuele onverwachte regenbui alsnog snel over het motorpak aangetrokken worden. Zoals met reguliere membranen kan de laminaat combinatie ook onder het pak gedragen, om zo te zorgen voor de meest warme samenstelling.

Jas
De jas in beschikbaar in een flink aantal confectiematen, daarnaast bestaat er de mogelijk tot speciaal maatwerk wanneer jou lichaam nét even buiten de basismaten valt. De pasvorm van de jas is duidelijk tourgericht. De jas is verder te verstellen rondom de taille met klittenband sluitingen en rondom de armen met drukknoopjes. Standaard is de Superior voorzien van Level-2 protectie van Sas-Tec. Als uitbreiding is er ook nog borstprotectie leverbaar. De Sas-Tec protectie is dik en duidelijk zichtbaar. Bij het dragen van de jas echter niet direct voelbaar of storend. Mocht de protectie niet op de juiste plaats zitten, kan deze aan de binnenzijde van de jas op drie verschillende posities versteld worden. De jas is voorzien van één binnenzak en aan de buitenzijde nog van twee sets zakken. Aan de voorkant ter hoogte van de borst zijn er twee zakken met rits en aan de zijkant van de jas nog eens twee zakken. Deze laatste sluiten door middel van een rits en drukknopen en zijn waterdicht. Mochten deze zakken niet nodig zijn, zijn ze ook eenvoudig te verwijderen door het loshalen van een rits en twee drukknopen. De jas zelf is niet waterdicht. Ventileren kan door de ritsen op de mouwen, borst en rug open te ritsen. Op de risico gebieden bij een valpartij is de Superior voorzien van Ceraspace materiaal dat dikker, ruwer en extra slijtvast is ten opzichte van de Cordura 500 stof waar de rest van de stof van gemaakt is. De losse 3-laags Gore-Tex laminaat jas zit standaard aan de binnenzijde van de jas. Deze zit enkel vast in de mouwen met kleine drukknoopjes. Hierdoor is de jas eenvoudig te verwijderen. Na het verwijderen kan de binnenjas dus ook over de buitenjas aangetrokken worden als losse 'regenjas'. Om er voor te zorgen dat deze er dan volledig overheen valt is de Gore-Tex te verlengen door het losmaken van drukknoopjes.

Broek
De Rice Active broek is ook leverbaar in dezelfde confectiematen als de jas en is er ook de mogelijkheid tot maatwerk. Eventueel is de broek nog losser of strakker te maken door middel van een riem met klittenband sluiting. Het sluiten van de broek gaat door middel van een rits, pantalonsluiting en drukknoop. Ook de Rice is voorzien Sas-Tec protectie level 2 op de heupen en knieën. Ook deze protectie is eventueel nog verder te verstellen naar wens. Verder is broek voorzien van twee zakken aan de voorzijde. Evenals de Superior is de Rice Active voorzien van Ceraspace materiaal op de risicogebieden en het zitvlak. Voor de reflecterende delen is Cordura PES Reflex gebruikt. Ventileren kan door de ritsen op de broekpijpen volledig open te ritsen. De losse 3-laags Gore-Tex laminaatbroek zit standaard aan de binnenzijde van de broek. Deze is aan bovenkant bevestigd door middel van een rits en in de pijpen aan de onderzijde door middel van twee drukknopen. De binnenbroek kan ook over de buitenbroek heen gedragen worden. Handig hierbij is dat deze volledig op te ritsen is waardoor je zelfs met je laarzen aan deze eenvoudig over de normale motorbroek kan aantrekken.

Rijden
Wat als eerste opvalt is dat de Sas-Tec protectie niet de dunste of soepelste protectie verkrijgbaar op de markt is. Wanneer de protectie echter op de juiste positie zit, is die nauwelijks voelbaar tijdens het rijden. Zeker niet meer wanneer na een paar weken de Active Module merkbaar minder stug is geworden. In de eerste paar dagen heb je daarnaast het idee twee motorpakken aan te trekken, door alle ritsen die open en dichtgedaan dienen te worden. Dit went echter vrij snel en kost nauwelijks extra tijd. Tijdens de eerste paar weken van de test met de Stadler Active Module is het weer nog erg wisselvallig en op sommige momenten zelfs koud. Hierdoor wordt het advies van Stadler voor de warmste combinatie aangehouden; het 3-laags Gore-Tex laminaat aan de binnenzijde van de combinatie. Ondanks dat het Gore-Tex gedeelte ook aan de buitenzijde over de jas zou moeten passen, voelt het aan de binnenzijde nooit te krap aan en blijft er voldoende bewegingsvrijheid over. Nadeel is wel dat er door deze setup geen ruimte meer is voor een softshell jas onder de Superior jas. Maar dan wordt er ook gereden met temperaturen onder de 5 graden, iets waar deze Stadler combinatie als zomerpak niet voor bedoeld is. Bij temperaturen rond de 10 graden is combinatie juist wel warm genoeg. De wisselvallige regenbuien die vallen zorgen, zoals bij ieder pak met een los membraan, wel voor een nat pak, maar de losse 3-laags Gore-Tex combinatie eronder zorgt ervoor dat het lijf volledig droog blijft. Wel is het hierbij zaak elektronica in de binnenzak te doen van het Gore-Tex gedeelte, omdat Module Active buitencombinatie dus niet waterdicht is.


Wanneer de dagen droger worden en de temperatuur hoger, is het tijd het Gore-Tex laminaat uit de Module Active te verwijderen. Omdat er nu een merkbaar ruimere jas en broek overblijft, is het zaak gebruik te maken van de verstelmogelijkheden. Door middel van de riem in Rice Active broek kan deze strakker om het middel getrokken worden. Eenzelfde soort systeem gebruiken we om de Superior Active jas strakker te laten aansluiten om de taille. Het ingenieuze systeem in de mouwen zorgt ervoor dat die ook beter aan sluiten om de armen. De verstelband loopt aan de binnenzijde van de jas, door de stof naar de buitenkant toe. Hierdoor kun je de binnenkant strakker trekken en vastzetten door een drukknoop, zonder dat de jas er verfrommelt uitziet. Voor het opbergen van de 'regenjas en broek' is een (top)koffer op de motor echter geen overbodige luxe. Mocht er namelijk onverwacht een regenbui overkomen, biedt het overgebleven deel namelijk geen waterdichtheid. Stadler biedt ook een los tasje aan, dat eventueel aan de Superior jas vastgeritst kan worden.


Tijdens een onverwachte regenbui blijkt de losse laminaat jas en broek snel en gemakkelijk over de gehele combinatie aangetrokken worden. De mouwen en pijpen zijn ruim genoeg. Handig is dat de pijpen van de broek dus volledig opengeritst kunnen worden. Hierdoor 'stap' je snel de broek in, zonder dat deze blijft haken achter de laarzen. Deze setup sluit ook verassend goed af en er komt geen druppeltje het pak binnensijpelen. Het grootste voordeel is dat het door het Gore-Tex membraan ook nog goed blijft ademen, waardoor ook de binnenzijde niet klam wordt. Eenmaal op bestemming is het 'regenpak' snel droog en kan zo weer worden opgeborgen in de koffer.  Op de warme dagen van afgelopen periode zijn ook de ventilatie openingen goed gebruikt. Door deze helemaal open te ritsen ontstaat er flink ventilatiegat waardoor zelfs achter een hoge ruit nog voldoende frisse rijwind door het pak naar binnen komt tijdens het rijden. Voordeel is ook dat het normaal winddichte Gore-Tex membraan te verwijderen is. Aan de onderzijde is de jas aan de zijkanten daarnaast iets open te ritsen. Hierdoor sluit deze minder nauw aan en komt ook hier de nodige rijwind naar binnen. De verkoeling is voldoende om bij temperaturen boven de 25 graden nog comfortabel gebruik te kunnen maken van de Active Module combinatie. Dat Stadler de kleding op maat kan leveren is, zeker in dit dure segment, een extra service naar de klant toe. Perier Motorsport, de importeur van Stadler, meet de desbetreffende klant van onder tot boven op. Met die meetgegevens maakt men het pak exact op maat voor de klant die net even buiten de standaard maten valt. Voor informatie over het op maat maken en de kosten daarvan verwijzen we je door naar de site van Perier Motorsport. Klik daarvoor HIER.

Conclusie
Met een prijs van iets boven de €1800,- is de combinatie van Superior Active jas en Rice Active broek stevig aan de prijs. Doordat er gebruik gemaakt wordt van confectiematen en er verschillende protectiedelen te verstellen zijn, is er altijd pasvorm die perfect past, zo niet is er maatwerk leverbaar. Hierdoor zit het pak uitstekend en is de protectie nauwelijks voelbaar. Door de brede inzetbaarheid qua temperaturen is dit voor de woon-werk rijder het ideale pak maar het is ook geschikt voor de motorrijder die meer eist van een motorpak. De ventilatie op de warme dagen is uitstekend voor elkaar, terwijl de losse Gore-Tex jas en broek een uitstekende back-up bieden voor die onverwachte regenbui waardoor het ook voor vakantietourrijder een uitkomst zou kunnen zijn. Zorg wel voor een koffertje, want de losse 'regenpak' combinatie meenemen in een rugtasje is en blijft onhandig.

Tekst: Arjan Hordijk - Foto's: Testmotor.nl

Test: Stadler Gore-Tex motorpak