2020 Ducati Multistrada 950S

Tijdens de Ducati Multistrada Experience is er al kort kennis gemaakt met de Ducati Multistrada 950S. De eerste indruk van deze Ducati was toen op een paar kleine puntjes na positief. Voor deze test is de 950S een week lang getest en is er bijna 700 kilometer afgelegd, waardoor er een beter beeld...
Tijdens de Ducati Multistrada Experience is er al kort kennis gemaakt met de Ducati Multistrada 950S. De eerste indruk van deze Ducati was toen op ...
Motortesten: 2020
  • Home
  • 2020
  • Test: 2020 Ducati Multistrada 950S

Tijdens de Ducati Multistrada Experience is er al kort kennis gemaakt met de Ducati Multistrada 950S. De eerste indruk van deze Ducati was toen op een paar kleine puntjes na positief. Voor deze test is de 950S een week lang getest en is er bijna 700 kilometer afgelegd, waardoor er een beter beeld is ontstaan van de Multistrada.

De 950S is ten opzichte van de standaard Multistrada 950 luxer uitgerust. Zo is de vering aan de voor- en achterzijde niet enkel volledig instelbaar, maar ook voorzien van Ducati's 'Skyhook Suspension Evo' (DSS). Ook is de 950S standaard voorzien van een quickshifter, 5 inch TFT display, cruisecontrol, meesturende verlichting in de bochten en LED-verlichting. Alles bij elkaar komt de totaalprijs van de Multistrada 950S op €18.990,-. Hiermee is optielijst echter niet compleet. Eventueel is de motor nog verder uit te rusten met handvatverwarming, mistlichten en een koppeling van het TFT-display met je smartphone en bijbehorende app. Op de testmotor die wij meekregen zaten deze opties echter niet gemonteerd. Boven het reguliere spatbord is de Multistrada voorzien van een ‘snavel’. Deze is niet alleen voor het design maar deze vormgeving is echter ook functioneel, dit zorgt er ook voor dat er rijwind door de sleuven bij het blok terecht komt. Dit in combinatie met de LED-verlichting ontstaat er een eigenzinnig front met de richtingaanwijzers die netjes zijn weggewerkt in de handkappen. Verder valt aan het uiterlijk het roodgekleurde trellis frame op en de rode accenten op de velgen. De type aanduiding 'Multistrada 950S' op de zijkant bestaat uit mooi opgelegde letters in plaats van een goedkoop gedrukte sticker en alle kuipdelen sluiten netjes op elkaar aan. Wat Ducati met de 950S met het ontwerp bovendien knap heeft gedaan is dat er op het oog een rank model is gemaakt terwijl de 950S op het breedste punt toch een meter breed is. Wel zie je bij goed kijken wat slordig afknipte of weggewerkte tiewraps maar over de gehele linie genomen is het een zeer keurig afgewerkte motorfiets, met een onderscheidend uiterlijk.

Test Ducati Multistrada 950S 9
Het motorblok van de Ducati Multistrada 950S is een 937 cc Testastretta 11 graden tweecilinder. Uiteraard met Ducati’s beroemde desmodromische klepbediening. Het onderhoudsinterval van deze klepbediening is door de jaren heen steeds groter geworden, waardoor dit nu plaats moet vinden na iedere 30.000 kilometer. Regulier onderhoud dient ieder jaar, of iedere 15.000 kilometer gedaan te worden. In totaal levert het blok 113 Pk (bij 9.000 tpm) en 96 Nm aan koppel (bij 7.750 tpm). Het blok pakt redelijk soepel op, maar helemaal onderin het toerengebied zijn er toch wat vibraties en is het blok soms wat bokkig. Boven de 4.000 toeren is hier echter geen sprake meer van en pakt het blok soepel op en is er al voldoende koppel beschikbaar om vlot door te rijden. Vanaf deze 4.000 toeren per minuut is de afgifte van het koppel redelijk vlak. Tussen de 7.000 en 9.000 toeren is er echter een duidelijk merkbare extra duw in de rug en dan is de Multistrada echt wel rap. Het blok is op cruisesnelheid verassend rustig en volledig trillingvrij. De 950S is voorzien van 6 versnellingen en schakelen kan door gebruik te maken van de koppeling, maar ook met behulp van een quickshifter en een blipper voor het terugschakelen. In de praktijk komt het er op neer dat de quickshifter en blipper hoger in de toeren keurig werken. Zeker wanneer er in het gebied tussen de 7.000 en 9.000 toeren per minuut gereden wordt. Daaronder werkt de blipper eigenlijk niet erg prettig meer en gaat dit samen met grote klappen door het hele rijwiel gedeelte. De quickshifter werkt nog goed, maar heeft dan duidelijk een ferme tik van je voet nodig. Onder de 4.000 toeren per minuut werkt ook de quickshifter niet prettig meer en komt zelfs regelmatig tussen twee versnellingen in terecht. In de praktijk wordt het meest geschakeld met behulp van de koppeling, die overigens een kort maar duidelijk aangrijppunt heeft. Schakelen gaat dan licht en zeer precies.

Standaard is de reguliere 950 en dus ook de 950S voorzien van Ducati's Safety Pack. Dit bestaat uit ABS en Ducati Traction Control (DTC). Door de toepassing van een 6 assige IMU van Bosch is er daarnaast gebruik gemaakt van bochten ABS. Verder is de Multistrada voorzien van verschillende rijmodi: Sport, Touring, Urban en Enduro. In iedere verschillende stand worden de gasrespons, mate van ABS, traction control, demping en vering aangepast. Dieper in het menu is het mogelijk om iedere rijmodus volledig naar wens samen te stellen. Wisselen naar een andere stand gaat eenvoudig en kan ook gedaan worden tijdens het rijden, wel dient hiervoor de gashendel even gesloten te worden. Wisselingen van een rijmodus zijn direct waarneembaar en iedere stand heeft dan ook echt zijn eigen karakteristiek. De Skyhook (DSS) vering wordt in iedere gekozen stand elektronisch aangepast. Door middel van DSS is het daarnaast mogelijk om met één druk op de knop de vering en demping aan te passen naar het rijden met bijvoorbeeld een passagier en volledige bagage. De menustructuur van het TFT-display is duidelijk van opzet en eenvoudig te bedienen door de knoppen aan het stuur. De knoppen zijn groot genoeg om te bedienen met handschoenen aan en zijn daarnaast in het donker voorzien van achtergrond verlichting. Verder is de Multistrada nog voorzien van keyless ride, waardoor de sleutel gewoon in een jas of broekzak kan blijven. Voor het tanken heb je de sleutel echter wel weer nodig, omdat de tankdop niet elektronisch vergrendeld is. Tegen meerprijs biedt Ducati dit echter wel als optie aan.


Rijden
Het rijden op de Ducati Multistrada 950S is eigenlijk altijd uitdagend. De motor voelt het meest prettig tussen de 7.000 en 9.000 toeren per minuut waardoor je eigenlijk altijd in dit gebied wilt zijn. Dit vraagt heel veel van de zelfbeheersing om je netjes aan de snelheidslimiet te houden. Gelukkig is er voor op de snelweg cruisecontrol. Het rijden op snelweg gaat heerlijk soepel, zeker in de Touring rijmodus waarbij vering en demping zachter staan afgestemd. Grootste minpunt is echter de ruit, deze is niet goed lekker af te stellen. In de laagste stand komt de wind net onder de helm en in de hogere standen juist exact op de helm. In beide gevallen zorgt dit voor turbulentie en herrie rondom de helm. Dit is eventueel op te lossen door een los opzetruitje, of juist te kiezen voor het korte windscherm dat Ducati ook heeft liggen voor de Multistrada. Wel is de Multistrada op de snelweg zuinig, met een brandstof verbruik van 1 op 21. Hierdoor kan er in theorie meer dan 400 kilometer gereden worden met de 20 liter grote benzinetank.

Het meest tot zijn recht komt de Ducati echter op bochtige binnenwegen. De balans van de motor is uitstekend en het zwaartepunt van de motor ligt erg laag. Insturen gaat zeer direct en snel. De gemonteerde Pirelli Scorpion Trail banden bieden voldoende grip en gevoel, waardoor er in de bocht regelmatig extra gas bijgegeven wordt om vervolgens met de quickshifter op te schakelen om in het perfecte toerengebied te blijven. De Brembo remmen bieden voldoende gevoel en er kan echt ontzettend hard doorgeremd worden waarbij de opbouw heel gelijkmatig is. In de Sport modus laat het ABS aan de achterzijde iets slip toe waardoor het geheel nog spectaculairder wordt zonder daarbij in te boeten aan controle. De vering werkt hierbij uitstekend. Ook op slechter asfalt of wegen met kuilen en hobbels blijven de wielen keurig contact houden met het wegdek. Het verbruik stijgt echter wel flink op deze manier naar zo’n 1 op 15. Daarnaast valt het geluid, dat de twee uitlaatpijpjes gecombineerd in één demper, zittend op de motor toch wat tegen. Ook hier geldt, tegen meerprijs zijn er bij Ducati andere uitlaten van de optielijst te bestellen. Het rijwiel gedeelte van de Multistrada is zeer indrukwekkend waarbij de mate van controle er uit springt.

Conclusie
De Ducati Multistrada 950S is een spectaculaire en uitdagende motor. De vermogensafgifte van het motorblok, de uitmuntende vering en een uitstekend rijwielgedeelte maakt het geheel compleet. De Multistrada 950S blinkt uit als je hem sportief rijdt maar ontspannen rijden op de snelweg is ook prima te doen. De meerprijs van de ‘S’ ten opzichte van de basis variant is bijna €3000,- maar dit is het allemaal waard. Als de motor was voorzien van een elektronisch ontgrendelde tankdop, connectiviteit met je GSM en handvatverwarming dan was de motor écht compleet geweest. De Ducati Multistrada 950S kost bijna 19 mille en dat is best aan de prijs maar daarvoor krijg je een adventure motor die sportieve genen heeft maar ook relaxed te rijden is, een alleskunner dus.

Tekst: Arjan Hordijk - Foto's: Testmotor.nl, Reno @VanDijkMedia

Type Ducati Testastretta, L-Twin cilinder; 4 kleppen per cilinder, desmodromisch bediend, vaste 11° overlap nokkenas timing; vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 937 cc
Boring x slag 94 x 67,5 mm
Compressieverhouding 12,6 : 1
Vermogen 83 kW (113 pk) @ 9.000 tpm
Koppel 96 Nm @ 7.750 tpm
Injectiesysteem Bosch electronische brandstofinjectie, 2x Ø 53 mm cilindrische gasklephuizen, ride-by-wire
Uitlaatsysteem 2-1-2 rvs uitlaatsysteem met enkelvoudige zijdelings gemonteerde geluiddemper; katalysator; 2 lambda-sondes
Primaire overbrenging versnellingstandwielen met rechte vertanding; overbrengingsverhouding 1,84 : 1
Koppeling natte multiplaat; hydraulisch bediend; zelfbekrachtigend; slipperfunctie
Versnellingsbak zes versnellingen, schakelen ondersteunt door Ducati Quick Shifter (DQS)
Eindoverbrenging ketting; voortandwiel Z15; achtertandwiel Z43
Frame vakwerkframe van dunwandige, grote diameter stalen buizen; twee zijdelingse subframes; achterelement van techno-polymeer fiberglas; tweezijdige achtervork van aluminium
Voorvering upside-down-telescoop voorvork; Ø 48 mm binnenpoten; semi-actief electronisch gestuurde demping en veer-voorspanning (Ducati Skyhook Suspension)
Achtervering monoschokdemper met progressief veerelement; semi-actief electronisch gestuurde demping en veer-voorspanning (Ducati Skyhook Suspension)
Veerweg voor/achter 170 mm / 170 mm
Voorwiel gegoten lichtmetaal of aluminium 40 spaaks, 3.0” x 19”
Voorband Pirelli Scorpion Trail II of Pirelli Scorpion Rally 120/70 ZR19
Achterwiel gegoten lichtmetaal of aluminium 40 spaaks, 4.5” x 17”
Achterband Pirelli Scorpion Trail II of Pirelli Scorpion Rally, 170/60 ZR17
Voorrem 2x Ø 320 mm semi-zwevende remschijven, 2x radiaal gemonteerde Brembo Monobloc 4-zuigerklauwen, radiale hoofdrempomp, Bosch Cornering ABS
Achterrem Ø 265 mm remschijf, zwevende Brembo 2-zuigerklauw, Bosch Cornering ABS
Dashboard 5” TFT hoge resolutie kleurenscherm
Veiligheidssystemen Ducati Safety Pack (Bosch Cornering ABS, Ducati Traction Control DTC); VHC (Vehicle Hold Control); DCL (Ducati Cornering Lights)
Standaard uitrusting Riding Modes (Sport, Touring, Urban, Enduro); Power Modes; in hoogte verstelbaar windscherm; zelf-uitschakelende richtingaanwijzers; verlichte stuurschakelaars
  verlichte stuurschakelaars; DSS (Ducati Skyhook Suspension Evo); DQS (Ducati Quick Shift up/down); Cruise Control; Hands Free starten, lichtmetalen of spaakvelgen naar keuze
Voorbereid op DMS (Ducati Multimedia System), TPMS (Tyre Pressure Monitoring System); anti diefstal systeem
Wielbasis 1.594 mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop 106 mm
Tankinhoud 20 l
Drooggewicht 207 kg met lichtmetaal wielen, 212 kg met spaakwielen
Rijklaargewicht 230 kg met lichtmetaal wielen, 235 kg met spaakwielen
Zithoogte 840 mm standaard; met accessoire zadel 820 mm of 860 mm
Max. hoogte 1.525 mm (ruit)
Max. breedte 995 mm (handkappen)
Max. Lengte 2.280 mm
Aantal zitplaatsen twee
Garantie 24 maanden, ongeacht het aantal kilometers
Onderhoudsintervallen 15.000 km of 12 maanden
Controle klepspeling 30.000 km
Homologatie Euro 4
Verbruik en emissie 5,5 l : 100 km (1 op 18,2); CO2 129 g/km
Prijs vanaf €18.990,-

Test: 2020 MV Agusta Brutale 1000RR