Test: 2021 BMW R1250GS 40 Years GS Edition

  • Home
  • 2020
  • Test: 2021 BMW R1250GS 40 Years GS Edition

Voor modeljaar 2021 is de R1250GS van BMW Motorrad maar minimaal vernieuwd, met kleine aanpassingen die er vooral voor zorgen dat het model een EURO5 homologatie krijgt. Tegelijkertijd bestaat de absolute verkooptopper van de Duitse fabrikant nu 40 jaar, wat niet ongemerkt voorbij mag gaan. Vandaar rijden we met de nogal opvallende 40 Years GS Edition van het model, geïnspireerd op de klassieke 'Bumblebee' R100GS uit de begintijd van de "snavel".

BMW heeft de naam dat een 'kale' standaardversie niet eens zo duur is, maar dat dan elke optie enorm veel extra geld kost. Dat is in 2021 een beetje aan het veranderen, want de basisversie is niet meer zo heel kaal, maar met een prijs van € 20.150,- ook niet meer heel goedkoop. Voor dat geld krijg je dan wel standaard dat werkelijk prachtige 6,5 inch TFT-kleurenscherm als dashboard, drie rijmodi waaronder een nieuwe "eco" stand (alsof iemand die ook gaat gebruiken), traction control, bochten-ABS, Hill Start Control en een USB-plug. Naast de gele accenten heeft de 40-jarige versie ook spaakwielen, gele handkappen, een goudkleurig stuur, cilinderdeksels en een bagagerek in het pakket, waarvoor er dan wel '047B Edition: € 2024,-' op de prijslijst bij komt. De traktatie voor de verjaardag betaal je dus zelf. Onze testmotor is door het verjaardagspakket dan ook te koop voor € 22.499,33,-. 

Extra's 
Echter, om toch de reputatie van 'pakketpakhuis' waar te maken, is ons demo-model ook nog voorzien van een duizelingwekkend aantal extra's. Het Comfort pakket (Keyless Ride, handvatverwarming, verchroomde uitlaat; € 530,-), Touring pakket (cruise control, navigatievoorbereiding, kofferhouders; € 724,-), Dynamic pakket (Dynamic ESA, rijmodi Pro -Dynamic, Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro-, HSC Pro, DBC, MSR, up & down quickshifter; € 1.435,-), RDC bandenspanningcontrole (€ 238,-), licht pakket (€ 732,-) (bochtenverlichting, X-vormige dagrijverlichting, cruise knipperverlichting, , irritante LED-verstralers (€ 376,-), Intelligent Emergency eCall (€ 330,-) en een alarm (€ 238,-). Hierdoor komt de totale prijs van onze testmotor op een zeer royale € 27.395,02.

Opties
Omdat er niet enorm veel nieuw is aan de nieuwe GS, kunnen we al die opties wat beter bekijken. Vooral het lichtpakket zorgt voor een wèl erg vrolijke kermis aan lampen. De X-vormige dagrijverlichting, maar ook de continu brandende knipperlichten en daarbij ook nog eens de verstralers, maken je gezamenlijk inderdaad prima zichtbaar. Het wordt zo alleen wel een soort Filipijnse vrachtwagen, al zal dat vooral een kwestie van smaak zijn. De Keyless ride is bij motorjournalisten nooit populair geweest, maar bij BMW is hij wel interessant, omdat ze ook de tankdop meenemen in het verhaal. Die impopulariteit van de sleutel in de broekzak is overigens meer een beroepsding: bij heel veel wisselen kom je altijd ergens stil te staan met de verkeerde transponder bij je.

Test 2021 BMW R1250GS 40 Years GS edition 7

Rijmodi 
Dan de Pro rijmodi: het is nog steeds volstrekt belachelijk dat die niet gewoon standaard zijn. Zonder deze softwarematige (!) instelbaarheid koop je een stuk steen in plaats van een daaruit nog te beeldhouwen kunstwerk; het zit er al wel in, maar je kan het er zelf niet uithalen. Nog irritanter: die Rijmodi Pro wil je echt en die quickshifter eigenlijk ook wel, dus zonder Dynamic pakket doe je jezelf echt tekort, al is dik 1400 euro veel geld. De navigatievoorbereiding (wat betekent: je moet de door Garmin gemaakte navigatie gewoon nog zelf kopen) is een beetje dubbel, want via de app kan je ook op het dashboard de -iets minder uitgebreide- gratis navigatie gebruiken. Die app laat verder zien dat het in motorland nog erg behelpen is op dit vlak: met Connectivity wordt vooral het dashboard bedoeld, want qua motor zelf mag je er helemaal niets mee inregelen, geen rijmodus of setting of welke instelling dan ook. 

Opvallend is het stoere, best harde geluid van de boxermotor. Voor Euro5 werd immers steeds met fluisterstille motorfietsen gedreigd, maar de nieuwe R1250 GS heeft daar voor modeljaar 2021 geen last van en klinkt net zo luid als het vorige model, met die mooie, donkere sound. Een vervangingsuitlaat is echt nergens voor nodig dus, sterker nog, met de standaard sound maak je de geluidsklagers al niet blij. Gebleven is natuurlijk het eigenwijze Telelever veringssysteem, wat in combinatie met de stoer uitziende Bridgestone A41 's voor superprecies sturen zorgt, maar qua feedback moet je vooral in de regen toch nog steeds iets inleveren. Als je de GS puur en alleen voor gebruik op asfalt gaat inzetten (net als 99% van de andere eigenaren), zou een set èchte straatbanden onze voorkeur hebben, ook al is de keuze voor het 19 inch voorwiel niet reusachtig en zien 'blokbanden' er wel cool uit.

40 Years GS
Over de 40 Years Anniversary-uitvoering kunnen we kort zijn; als je de kleuren mooi: vindt gewoon doen. Het korte, gele ruitje staat er natuurlijk mooi bij, maar het is logisch dat het minder bescherming dan een volle ruit geeft. Qua herrie op de helm valt het mee, maar we weten dat dit per persoon enorm verschilt, afhankelijk van lengte, helm, zithouding en gevoeligheid voor geluid. Maar, ook met een normale afmeting voor de ruit zou de zwart/gele retro-uitstraling niet enorm verminderen.

Allroad
Nog even over het ruige offroad-uiterlijk van deze R1250GS: dat is maar show. Dat betekent absoluut niet dat de GS het in het zand niet aankan, maar u als motorrijder bent de beperkende factor. Weet dus dat alles in de reclamevideo er alleen maar zo makkelijk uitziet omdat de anonieme berijder onder de helm uitgebreide Dakar-ervaring heeft. Tenzij u meerdere jaren motorcross- of enduro ervaring hebt, is de 250 kilo namelijk gewoon teveel om te kunnen corrigeren. Natuurlijk, een gravelweg of lichte bosgrond lukt gewone motorrijders ook nog wel, als het maar rechtdoor gaat is dat zelfs echt wel gaaf om te doen. Die lange veerwegen en noppenbanden doen het inderdaad prima op Afrikaanse wegen met beroerd (of: ontbrekend) wegdek, maar je zou jezelf kunnen afvragen of je dan een motorfiets bomvol elektronica wil meenemen. 

Test 2021 BMW R1250GS 40 Years GS edition 15

Shiftcam
Het concept van de GS blijft elke keer weer verbazen. Motorisch kunnen we gewoon geen verschil met de Euro4-versie ontdekken; ook nu loopt de boxer indrukwekkend goed, met de nauwelijks merkbare shiftcam, als kan je het overgangspunt wel zoeken èn vinden. We verdenken BMW ervan dat de twee nokkenasprofielen feitelijk een homologatietruc zijn: bij het toerental waar gemeten wordt is er amper emissie, terwijl de prestaties ruim bovenin het toerengebied ongerept blijven. Geeft niks, maar van de zogenaamde extra power onderin had de 1254 cc grote tweecilinder altijd al zat aan boord, veel meer dan een willekeurige viercilinder. Dat maakt het mogelijk om het blok bijna af te smoren in de allerlaagst denkbare toeren, waarop hij toch steeds weer oppakt en begint te sleuren; je zou de derde versnelling bijna als automaat kunnen gebruiken.

Boxer
Het is daarbij echt ongelooflijk hoe handelbaar BMW de enorme boxer heeft gemaakt, van de laagste toeren tot volle topsnelheid klopt de gasopname en acceleratie perfect. De Dynamic Braking Control is niet direct onze favoriete elektronica omdat de mate van motorrem hierdoor niet altijd even voorspelbaar is, maar mogelijk valt daar aan te wennen. Verder: in deze tijd is 136 PK aan de magere kant voor een zware en grote motorfiets als deze, maar door de 143 Nm voelt het bijna als genoeg. Meer is altijd welkom, maar met het idiote 100 kilometer per uur-regime van nu kom je dan nòg sneller in de problemen met de verkeerswetgeving.

Daarbij is de zithouding ideaal en in hoogte in lijn met de huidige SUV-trend in auto's. Ook qua bediening is ook alles zo goed uitgedacht en doorontwikkeld, dat je er elke weer zó mee wegrijdt. OK, de menu's (op het allermooiste dashboard van dit moment) zijn niet allemaal even logisch, met als uitschieter een maximale keuze voor maar drie snel instelbare rijmodi, maar het duidelijk beeld en de heldere lay-out maken heel veel goed. Ook de kinderziektes na de overstap naar de nieuwe Hayes-remklauwen zijn onder de knie, remmen gaat geweldig goed en precies, net zoals de koppeling. De werking van de nieuwe motorslipregeling hebben we, heel eerlijk gezegd, niet kunnen ontdekken.

Conclusie
De 2020-versie van de bestverkochte motorfiets van de afgelopen jaren is eigenlijk niet veranderd, het vorige model inruilen voor een nieuwe is nergens voor nodig. Wel laat BMW Motorrad nog maar eens zien waarom iedereen een GS heeft of wil hebben, al komt dat soms wat saai over, omdat het lijkt alsof werkelijk iedereen er een heeft. Juist als je dat een (imago)probleem vindt, biedt deze "40 Years GS" edition misschien een mogelijkheid om jezelf een beetje af te zeten tegen de klaphelmen en fluorescerende streep op de motorbroek. 

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Reno @ Van Dijk Media.

Technische gegevens 2021 BMW Motorrad R1250GS (Euro5, shiftcam)

Type motor Lucht-/vloeistofkoeler tweecilinder-viertakt-boxermotor
Boring x slag 102,5 mm x 76 mm
Cilinderinhoud 1254 ccm 
Vermogen 136 pk (100 kW) bij 7750 t/min
Koppel 143 Nm bij 6250 t/min
Compressieverhouding 12,5 : 1
Brandstof Euro loodvrij 95 (RON), geschikt te maken voor 91 tot 98 (RON)
Koppeling Natte koppeling met anti-hoppingfunctie, hydraulisch bediend
Transmissie Constant mesh 6-versnellingsbak met schuine vertanding
Secundaire aandrijving Cardan
Frame 2-delig, voor- en aangeschroeft achterframe met meedragende motor/transmissie
Voorwielgeleiding / vering BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 37 mm (ESA)
Achterwielgeleiding / -vering Enkelzijdige swingarm, enkele schokdemper (ESA)
Veerweg voor / achter 190 mm / 200 mm
Wielbasis 1514 mm
Naloop 100,6 mm
Balhoofdhoek 64,3°
Bandenmaat, voor 120/70 R 19 Bridgestone A41 F
Bandenmaat, achter 170/60 R 17 Bridgestone A41 R
Remmen, voor Zwevende dubbele remschijven, diameter 305 mm, 4-zuiger radiale remklauwen 
Remmen, achter Enkele remschijf, diameter 276 mm, zwevende 2-zuiger remklauw
Zithoogte, onbeladen 850 / 870 mm
Tankinhoud 20 liter
Rijklaargewicht, volle tank 249 kilo
Standaarduitrusting TFT-kleurendisplay met Connectivity, Volledige LED-koplampen, DTC (dynamische tractieregeling), Integraal ABS Pro, 3 rijmodi (ECO, Rain en Road), HSC (Hill Start Control), USB-oplaadpunt
Prijs (2020 40 Years) € 22.499,- (getest model: € 27.395,02. )

 

meer test

Test: 2020 Yamaha Tenere 700