Test: 2020 Mash X-Ride 650 Classic

  • Home
  • 2020
  • Test: 2020 Mash X-Ride 650 Classic

Met de nieuwe X-ride 650 zet het Chinees/Franse merk Mash een nieuwe topmodel neer, nadat het in Europa al 45.000 -vooral lichtere- motorfietsen verkocht. Het is niet lastig om te zien waar de inspiratie voor het model vandaan komt; zelf noemt het merk De Jaren ’80 als geheel, wij noemen vooral de XT500 uit die tijd. De technische basis voor deze X-Ride kennen we al uit de Mash Dirt Track 650, die vorig jaar gepresenteerd is. Dit nieuwe model is ook weer in Frankrijk bij Sima ontworpen, waarna het in China bij Shineray werd gebouwd. 

Qua uiterlijk is de Mash prima gelukt. Inderdaad, het eerste waar je aan denkt is de inmiddels legendarische Yamaha XT500, dat is zeker een goede basis voor een aantrekkelijk ogende motorfiets. Alle stijlelementen zijn daarbij aanwezig, van het hoog gemonteerde voorspatbord tot stoer uitziende noppenbanden om goudkleurige velgen en van de kleine, ronde toerenteller tot de dubbelloops uitlaatdemper en het standaard bagagerekje. Alle details kloppen, voor veel passanten is de X-ride een machine om even bewonderend bij stil te staan.

Afwerking
Van dichtbij kijkend is de afwerking ook in orde. Alles glimt waar het moet glimmen, alle onderdelen zitten goed vast en de gebruikte materialen zien er gewoon goed uit. Enige dissonant is de bediening op het stuur, daar zie je de Chinese afkomst van de X-Ride terug in de rare indeling en priegelknopjes. Daarbij laat de startknop je regelmatig als amateur voorkomen: de startmotor draait vrolijk rond maar start niet; je hebt de killswitch niet in de juiste stand of de zijstandaard nog uitstaan. Qua verlichting ziet de LED-koplamp er prima uit, maar is het achterlicht eigenlijk te klein om goed op te vallen, ook het geïntegreerde remlicht zou dan beter zichtbaar zijn.

Test 2020 Mash X Ride 650 Classic 6

Verschillend
In de juiste stand start de dikke eencilinder makkelijk, met een zeer beschaafd geluid. Dit is nog de Euro4-versie, de volgende Euro5 zal nog stiller moeten worden, misschien zou je daarom snel deze versie nog willen. Op het lange zadel zit je prima, met een fijne houding rechtop die er wel wat braaf uitziet, maar je houdt het goed lang uit zo. Opvallend genoeg is er wel wat hoogteverschil tussen de verschillende exemplaren, net zoals ook de rijeigenschappen per gebruikte testmotor van hetzelfde model toch anders zijn. Op alle motoren zien we de klassieke toerenteller prima, maar is de snelheid en de neutraalstandindicator lastig af te lezen, zeker voor motorrijders die er in de jaren ’70 ook al waren.

Sturen
Qua sturen duurt het langer voor we het naar onze zin hebben op de Mash, wat vooral de schuld is van de Kenda noppenbanden. Die zien er zeker stoer uit op een dergelijke retro-scrambler, maar punt is wel dat we ondertussen weten dat er in 2020 ook noppenbanden zijn die wèl goed sturen, maar die kosten gewoon wat meer geld. Nu zijn korte bochten hard werken met weinig feedback, daarbij stuitert de achterband zo gauw als het wegdek wat minder wordt en voelt de 650 zich alleen in langer doorlopende bochten echt een beetje op zijn gemak. Tel daarbij de voorrem die om hard knijpen vraagt en door de enkele remschijf wat torderende voorvork, en je waant je dus echt weer op de oer-XT.

Waarde
Afgezien van de makkelijk aanwijsbare charme van de X-Ride, moeten we ook naar de waarde ten opzichte van de concurrentie kijken. De X-Ride 650 Classic kost € 6899,-. Daarvoor koop je dan een in China gebouwde eencilinder, waarbij vooral de afwerking van de stuurelementen, de banden en remmen een voorzichtige voldoende halen, terwijl je qua afschrijving niet zeker weet wat je kunt verwachten. De concurrentie in de middenklasse is momenteel juist moordend, met kwalitatief zéér goede en populaire tweecilinder-machines als de Yamaha MT-07 en Kawasaki Z650, voor relatief weinig geld. Zowel de MT als de Z kosten € 7999,-. Objectief bekeken is de Mash dan niet goedkoop genoeg. Dat betekent niet dat de Mash niet goed is, maar wel dat de concurrentie relatief gezien (!) een beter aanbod heeft, tenminste, als je de uitstraling en nostalgische charme van de Mash niet meerekent. 

Ontspannen rijden
Dat wetende krijgen we het gedurende de testdag toch steeds meer naar onze zin op de “scrambler”. Waar de X-Ride niet alleen qua uiterlijk op de XT lijkt, geldt dat dus ook voor de rijeigenschappen die de jaren 70 en 80 snel terug in herinnering brengen. Genieten als je helemaal geen haast hebt en lekker ontspannen door het Limburgse land wil roffelen, dan glij je makkelijk tussen de overvloed aan wandelaars-met-skistokken en elektrische fietsen door. Daarbij staat het motorblok boven enige vorm van twijfel. OK, het gaat met 40 PK natuurlijk niet snel hard, maar de lucht/olie-gekoelde eencilinder roffelt leuk en trekt vanaf 2000 toeren regelmatig op, loopt bij 3000 lekker en geeft bij 4000 nog even wat extra vermogen. Leuk, leuk, leuk!

Conclusie
De Mash X-Ride 650 Classic is een leuk uitziende retro-scrambler, die vooral voor nostalgische types een leuke aanvulling van de motorverzameling kan zijn. Een dagje uit in Limburg of een rondje door de stad gaat meer dan prima qua rijeigenschappen. Daarbuiten is alles nog steeds mogelijk, maar dan merk je de matige banden wel meer op. Langs een objectieve meetlat is de X-Ride een leuke motorfiets voor genoemde inzetgebieden, maar is het prijsverschil met een (bijvoorbeeld) Yamaha MT-07 wel erg klein als je kijkt naar het totale plaatje als motorfiets. Dit betekent dat je met je verstand nog even door zou moeten sparen voor de bewezen Japanse kwaliteit, maar dat je gevoel zeker geen fout maakt als je toch kiest voor de charmante uitstraling van de Mash X-Ride 650.

Tekst: Iwan van der Valk. Foto's: Motomondo/Target Press

Technische gegevens 2020 Mash Motorcycles X-Ride 650 Classic

Type motor Eencilinder, SOHC, 4-takt, lucht/olie-koeling
Cilinderinhoud  643,7 cc
Boring x slag 100 x 82
Maximaal vermogen 40 PK (29,4 kW) @ 6000 tpm
Maximaal koppel 45,1 Nm
Versnellingen 5
Voorrem 320 mm schijf, 4-zuiger, radiale remklauw
Achterrem 320 mm schijf, 4240 mm schijf, 2-zuiger
Voorband Kendra 120/70-17 noppenband
Achterband Kendra 150/60-17 noppenband
Frame Staal, dubbel wiegframe
Zadelhoogte 860 mm
Wielbasis 1470 mm
Gewicht (droog) 169 kilo
Tankinhoud 12 liter
Prijs Nederland (2020) € 6899,- 
Test: 2020 KTM 390 Adventure