2020 Hyosung Aquila GV300S Bobber

Met de Aquila GV300S Bobber presenteert Hyosung een motor zonder concurrenten, er zijn immers geen andere lichte cruisers die standaard geschikt zijn voor A2 rijbewijs (meer) te koop in Nederland en België. Daar kan verandering in komen als Harley-Davidson met het aangekondigde 338cc-model voor d...
Met de Aquila GV300S Bobber presenteert Hyosung een motor zonder concurrenten, er zijn immers geen andere lichte cruisers die standaard geschikt zi...
Motortesten: 2020
  • Home
  • 2020
  • Test: 2020 Hyosung Aquila GV300S Bobber

Met de Aquila GV300S Bobber presenteert Hyosung een motor zonder concurrenten, er zijn immers geen andere lichte cruisers die standaard geschikt zijn voor A2 rijbewijs (meer) te koop in Nederland en België. Daar kan verandering in komen als Harley-Davidson met het aangekondigde 338cc-model voor de Aziatische markt komt, maar tot die tijd is Hyosung alleenheerser in dit marktsegment. De Aquila 300 Bobber is er ook als 125, die -op het motorblok na- identiek is. 

Het was lang stil rondom het Koreaanse motormerk Hyosung, nadat de Suzuki SV650-kloon verdween en een aantal verschillende importeurs elkaar opvolgden. Nu het merk terug komt, is er wel sprake van een ander bedrijf erachter dan voorheen. De nieuwe fabrikant is Qingqi KR genaamd, een joint venture van Qunqi uit China en KR uit Korea. Dat hele verhaal loopt ongeveer hetzelfde qua organisatie als Mash: productie in China en Europese invoer via het Franse Sima, met in de Benelux het bekende MotoMondo (MV Agusta, Mash, Royal Enfield) als importeur. Met eindelijk weer een sterke importeur erachter, mag je nu verwachten dat ook op de langere termijn alles goed geregeld is. 

Test 2020 Hyosung GV300S Bobber 1

De GV300S ziet er keurig uit. Het uiterlijk klopt echt als cruiser, er is geen sprake van een rechtop-model met een hoog stuur zoals je snel ziet bij Chinese cruisers, want hier zijn echt alle ontwerpdetails die bij een cruiser horen. Van het 60-graden V-Twin motorblok tot de stereo-schokdempers en van de stofrubbers voor de voorvork tot het leuk uitziende zadel. Als enige zou je kunnen zeggen dat momenteel alle “fabrieksbobbers” een zweefzadel hebben, maar verder klopt de sobere bobberlook helemaal. Qua afwerking ziet het er ook goed uit allemaal, al zie je vooral aan de knopjes op het stuur wel dat het niet àl teveel mocht kosten. Maar, het is zeer zeker niet slecht voor een motorfiets die nieuw 6000 euro kost.

Qua dashboard kunnen we, ondanks het opgewekte “Get Ready” bij aanzetten, kort zijn: snelheid, toeren en tankinhoud in LCD, meer is er niet te zien. Prima, want meer heb je eigenlijk ook niet nodig, tenzij je al aan een versnellingsindicator was gewend. Eenmaal opgestapt start de kleine V-Twin makkelijk maar bijna onhoorbaar, blijkbaar hebben de Chinezen nog niet de bekende uitlaatklep gevonden om de homologatie om te tuin te leiden, of kost die teveel geld. Dan inschakelen, knieën wat optrekken en rijden maar.

Het motorblok draait heel gemakkelijk toeren, als je iets meer haast hebt moet je natuurlijk flink schakelen, maar in het verkeer komt de Bobber prima mee. Als topsnelheid halen we -met wind mee en een lange aanloop- 160, meekomen op de snelweg is geen probleem, zeker overdag niet meer. Het blok spreekt heel gemoedelijk aan, als enige puntje is het aan/uit gevoel er wel iets als je vanaf het gas dicht iets gas geeft, maar verder is het vooral ongecompliceerd rijden.

De zithouding is beter geschikt voor de kleinere motorrijder/motorrijdster, maar met 1.86 zit je nog best goed. Je merkt wel direct dat er wat trillingen zijn, die je vooral goed voelt doordat het luchtfilter aan de rechterkant tegen je been aan komt, wat niet echt fijn is. Sturen gaat heel eenvoudig en direct, ook hier geldt weer dat het prima is voor dit doel. We weten niet of de Timsun banden het net zo goed doen in de regen, maar qua stuurgedrag voldoen ze zo keurig dat we de stepjes regelmatig aan de grond rijden, terwijl de grondspeling (voor een cruiser) zeker niet slecht is. Verder is de vering erg matig en aan de slappe kant, met vooral de achterkant die makkelijk doorslaat, maar dat gaat niet met al te grof geweld en zal bij lichtere rijd(st)ers iets minder problemen geven.

Conclusie
Die matige vering is eigenlijk de enige echte klacht op ons lijstje, want voor de rest doet de Hyosung Aquila GV300S Bobber precies wat je ervan mag verwachten. Hij rijdt leuk, schakelt goed, remt goed, alles werkt zoals het moet. Nooit opvallend goed, maar net zo goed nooit slecht. Eigenlijk zet Hyosung daarmee een hele aardige motorfiets neer, die op de vering na geen zwakke punten heeft. OK, je moet een kleine Bobber leuk vinden en aan 30 PK genoeg hebben, maar als dat zo is koop je voor 6000 euro een zeer aardige, gloednieuwe motorfiets.

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: MotoMondo / Jacco van de Kuilen 

 

Technische gegevens 2020 Hyosung GV300S Bobber

Motor: 60-graden V-Twin, SOHC, 8 kleppen
Cilinderinhoud: 296cc
Boring x Slag (mm): 58 x 56
Compressie verhouding: 11.8 : 1
Maximaal vermogen: 30 PK (22,1 kW) @ 8.500 tpm
Maximaal koppel: 25,6 Nm @ 6.500 tpm
Brandstofsysteem: Elektronische Brandstofinjectie
Smering: Wet Sump
Transmissie: Natte meervoudige plaatkoppeling
Aandrijving: Ketting (520X)
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Frame: Stalen buizen semi-dubbel wiegframe
L x B x H 2062 x 1000 x 752 mm
Wielbasis: 1.428 mm
Zadel hoogte: 710 mm
Balhoofdhoek: 29 °
Naloop: 103.6 mm
Voorrem: 270 mm schijf 4 zuiger remklauw (ABS)
Achterrem: 250 mm schijf 2 zuiger remklauw (ABS)
Voorvork: 35 mm telescopische voorvork
Achtervering: dubbele schokdempers (veervoorspanning instelbaar)
Voorband: Timsun 120/80-16
Achterband: timsun 150/80-15
Benzinetank 12,5 liter
Droog gewicht: 169,5 kg
Prijs € 5.999,-

Test: 2020 Ducati Streetfighter V4S