2020 CF Moto 650 serie: 650MT, 650NK & 650GT

 CF Moto is een grote Chinese fabrikant van motoren uit Wuhan. Zoals alle Chinese fabrikanten zijn ze begonnen met enorme aantallen lichte motoren voor de Aziatische markt, maar wordt nu de overstap gemaakt naar de middenklasse-modellen. CF Moto gebruikt daarvoor de 650-serie, waarbij het bl...
 CF Moto is een grote Chinese fabrikant van motoren uit Wuhan. Zoals alle Chinese fabrikanten zijn ze begonnen met enorme aantallen lichte mot...
Motortesten: 2020
  • Home
  • 2020
  • Test: 2020 CF Moto 650 serie: 650MT, 650NK & 650GT

 CF Moto is een grote Chinese fabrikant van motoren uit Wuhan. Zoals alle Chinese fabrikanten zijn ze begonnen met enorme aantallen lichte motoren voor de Aziatische markt, maar wordt nu de overstap gemaakt naar de middenklasse-modellen. CF Moto gebruikt daarvoor de 650-serie, waarbij het blok een kopie van het motorblok van de Kawasaki 650 ER-6 is. Daarmee wordt al langer de 650 NK (naked) en 650 GT (sporttour) uitgerust, maar nu is er ook een 650 MT, een adventure-model. Daarnaast is er nu een importeur in België, die zich serieus en met enthousiasme op de Nederlandse markt richt. 

test 2020 CF Moto 650MT 1 

Belangrijk uitgangspunt voor onze test is de prijs van de 650 MT: 7299,- euro. Dat is 1500 euro minder dan een Kawasaki Versys 650 en zelfs 2700 onder de prijs van een Yamaha Tracer 700. Dat lijken geen enorme bedragen, maar procentueel gezien is het een groot genoeg verschil om de besparing serieus te overwegen. Daar komt nog bij dat de handkappen, kofferset en niet zo fraaie valbeugels al standaard al in de verkoopprijs van de CF Moto zitten, iets wat bij de Japanners nog flink extra geld kost. Dat gezegd hebbende, moeten we ook direct melden dat de Chinese 650 MT nog geen partij is voor de technische perfectie van de Japanse tegenhangers. Oftewel: bij gelijke prijs zou iedereen blind een Japanse motorfiets kopen, maar die prijs is dus verre van gelijk. In dat licht kijken we dan nu ook naar het Chinese aanbod. 

Daarbij moet wel opgemerkt worden dat er nog geen duidelijke Nederlands dealernetwerk is, waaraan volgens BW Import wel hard wordt gewerkt. Vooral voor een motorfiets waarbij niet alles met jarenlange ervaring wordt gebouwd, zijn er nog wel eens zaken die verbeterd kunnen worden of die extra aandacht en/of onderhoud behoeven. Daarbij is een goede, coulante dealer van het grootste belang, omdat je daardoor meer zekerheid hebt dat je goed geholpen wordt als er toch iets niet helemaal in orde is, of misschien zelfs defect raakt.

Afwerking
De CF Moto’s zien er allemaal goed uit, qua design maar zeker ook qua afwerking van dichtbij. De tijden van Chinese rotzooi zijn echt voorbij, de huidige generatie scoort qua basis absoluut een voldoende. De mindere prijs van de 650 MT is vooral te zien in kleinere dingen als een lelijk aan elkaar geschroefde valbeugel, een prutserig moertje aan de ruitverstelling of een kwalitatief minder bedieningselement op het stuur. Ook aan de verstelbare ruit is qua bediening nog veel te verbeteren, maar aan de andere kant is die best goed op één stand te zetten, als je die daarna maar niet steeds wil veranderen. Verder is er geïnvesteerd in materiaal van bekende merken: Continental ABS, KYB veerelementen, Bosch elektronica, Metzeler Roadtec Z8 banden en JJuan remmen op wave-remschijven. Ook de Shad koffers zijn prima, ondanks enorme regen op de testroute bleef alle inhoud keurig droog. En dan is er ook nog LED verlichting met dagrijverlichting en automatische dag/nachtschakeling, een USB oplaadpunt en een wat chaotisch LCD-dashboard. Puur qua standaardopties is de aanbieding van CF Moto héél goed, het verschil zit hem in het niveau ervan. Als we de Japanse modellen qua afwerking een 9,5 zouden geven, scoort de 650 MT zeker een 7.

2020 CFMOTO MT650 dashboard

Starten en wegrijden gaat prima, met een knappe kopie van het gevoel van de wat oudere 650-modellen. Daarmee is dan ook wel het aan/uit gevoel van de injectie meegekomen, iets wat Kawasaki overigens recent zelf pas onder de knie kreeg, maar wat blijkbaar nog niet te kopiëren was. Er is ook nog keuzes tussen twee mappings, maar het verschil ertussen is nul. Het blok loopt prima, niet indrukwekkend sterk maar wel doeltreffend en met een leuke roffel uit de uitlaat. Er zijn wel trillingen uit het blok, maar die zijn niet hinderlijk. Het voelt allemaal wat vlakker aan dan het Japanse origineel, maar dat kan ook zijn omdat die de afgelopen jaren toch wat stappen gemaakt hebben, bijvoorbeeld in de omgang met de beperkende Euro4 en Euro5 normen. Alles bij elkaar is het niet opwindend maar wel ruim afdoende.

Rijbeleving 
De rijbeleving wisselt natuurlijk nogal wat per model: de naakte 650 NK valt makkelijk de bocht in en is wat minder stabiel. Gek genoeg doet deze versie het objectief bezien het minst goed, maar is hij wel het leukst om mee te rijden door het testgebied aan de Franse Opaalkust. De 650 GT komt wat oubollig over, maar stuurt wel mooi voorspelbaar en de nieuwe 650 MT is in alles nogal onopvallend, wat eigenlijk best een compliment is. De beleving wordt op alle modellen minder leuk als er met de remmen van J.Juan geremd moet worden, want dat gaat maar matig. Dat verschilt dan wel weer per exemplaar, wat betekent dat het ook goed te krijgen moet zijn, maar voor alle modellen geldt dat dit zeker niet het sterkste punt is. Dat moet ook gezegd worden van de vering, die nogal basic is. Overigens is de vering op de MT deels instelbaar, maar omdat we snel doorwisselden, was daar geen ruimte voor.

Verder valt op dat er eigenlijk zo weinig opvalt. Alles werkt, alles doet wat het moet doen en bijna alles gaat daarbij op het niveau waarop je dat mag verwachten. Schakelen gaat prima, koppelen ook al verschilt vooral de slag enorm per model, sturen is voorspelbaar al zou je van de goede banden meer feedback mogen krijgen, maar daar zit de matige vering bij in de weg. Rustig aan rijden is heel erg goed te doen, als het wat harder gaat worden de remmen de beperkende factor. Dat betekent dat je de CF Moto 650 misschien niet als eerste zou kopen voor motorrijden als veelgebruikte vrijetijdsbesteding, maar dat het wel een prima keuze als woon-werk vervoersmiddel is. Voor een zéér scherpe prijs dus, vooral dat.

test 2020 CF Moto 650NK 2

Conclusie 
De CF Moto 650-modellen bieden een heel duidelijke keuze: veel minder geld voor iets minder kwaliteit. Daarbij is de nieuwe 650 MT met voorsprong de beste van de drie. Het model is zeer compleet uitgerust, ziet er keurig uit, rijdt heel neutraal en is zelfs goedkoper dan de GT. Minpunten zijn de lastige verstelling van de ruit, basic vering en vooral de matige remmen. Pluspunten dan weer het moderne uiterlijk, de complete uitrusting en de prettige rijervaring. En vooral de prijs.

Tekst: Iwan van der Valk. Foto's: Jonathan Godin , VanDijkMedia

 

Technische gegevens 2020 CF Moto 650 MT

Motorblok Watergekoelde viertakt paralleltwin, DOHC 8 kleppen
Cilinderinhoud 649,3 cc 
Maximaal vermogen 62 PK (45,3kW) / 9000 tpm
Maximaal koppel 56 Nm / 7000 tpm
Topsnelheid 180 km/u
Compressieverhouding 11,3:1
Boring x slag 83 x 60 mm
Brandstofsysteem Bosch EFI
Versnellingsbak 6 versnellingen
Eindtransmissie Ketting
Voorvering USD forks
Achtervering KYB air-gas mixed, with 7 adjustable sections.
Voorband 120/70-17
Achterband 160/60-17
Voorrem Dubbele schijven - 300 mm.
Achterrem Enkele schijf 22 mm.
Voorband 120/70Z R17
Achterband 160/60Z R17
Voorvering KYB telescoopvork
Achtervering KYB schokdemper, 7 voudig instelbare XXX
Zadelhoogte 840 mm
Afmetingen (L x B x H) 2180 x 835 x 1332 mm
Wielbasis 1425 mm
Gewicht (rijklaar) 206 kg 
Brandstoftank 18 liter
Prijs incl. koffers/valbeugels (2020) € 7299,-

Test: 2020 Zero SR/S elektrische motorfiets