Langeduurtest: 2020 BMW S1000XR

De komende maanden rijden we met de nieuwe 2020 BMW S1000XR. De XR is voor dit modeljaar flink vernieuwd, met in de cijfers vooral vooruitgang qua gewicht ten opzichte van het vorige model. Dat komt deels voort uit het vernieuwde motorblok, deels uit de nieuwe swingarm, het frame is gelijk geblev...
De komende maanden rijden we met de nieuwe 2020 BMW S1000XR. De XR is voor dit modeljaar flink vernieuwd, met in de cijfers vooral vooruitgang qua ...
Motortesten: 2020
  • Home
  • 2020
  • Langeduurtest: 2020 BMW S1000XR

De komende maanden rijden we met de nieuwe 2020 BMW S1000XR. De XR is voor dit modeljaar flink vernieuwd, met in de cijfers vooral vooruitgang qua gewicht ten opzichte van het vorige model. Dat komt deels voort uit het vernieuwde motorblok, deels uit de nieuwe swingarm, het frame is gelijk gebleven. Qua gewichtsbesparing wordt er 10 kilo geclaimd, maar dat is deels omdat deze machine nu geïntegreerde kofferbevestiging heeft en dat bij het vorige model niet standaard was, zonder dat gaat het over 2 kilo. Daarnaast is het uiterlijk veel scherper geworden, met nu twee symmetrische koplampen, in plaats van de "schele' versie van het vorige model. Verder werd de standaarduitusting uitgebreid met het elektronisch geregelde Dynamic ESA veersysteem, bochten ABS, traction control, hill start control, MSR dynamische motorrem en de Pro riding modes. 

2020 BMW S1000XR: het idee erachter

Het idee achter de S1000XR is heel simpel: het moet een kruising zijn tussen de extreem succesvolle R1250GS uit de adventure-range en de S1000RR Superbike. Oftewel: een superbike op "hoge poten", met een rechtop zithouding en reiseigenschappen, voor veel motorrijders het ideale pakket. In de BMW line-up staat de S1000XR officieel in het adventure-segment, maar in feite heeft het technisch véél meer overeenkomsten met het model uit het sportsegment. Opvallend daarbij is wel dat de S1000RR "donor" een volledig nieuw motorblok heeft met variabele kleptiming, maar dat dit niet is meegenomen naar de XR. Niet alleen dit, maar ook een aantal andere zaken duidt erop dat BMW het model meer los wil trekken van de superbike en er dichter mee naar het (veel grotere) adventure-publiek wil. 

Omdat er binnenkort een circuitdag aankomt, besloten we de S1000XR te voorzien van wat sportievere banden dan de...

Posted by Testmotor.nl on Friday, August 21, 2020

22 juli 2020 - Rijswijk 0-1050 km. (Arjan)

Op 22 juli halen we aan het einde van de middag een splinternieuwe BMW S1000XR op. De rode S1000XR die voor ons klaar staat, inclusief kofferset, is een mooie verschijning. De combinatie van Racing red uni/White aluminium metallic matt (+ € 361) staat de motor goed. Daarnaast is de afwerking op de meeste punten dik in orde. Met een vanafprijs die boven de € 20.000,- ligt kunnen er echter bepaalde zaken ook beter. Eigenlijk is het voor dit bedrag niet te verkopen dat de stickers niet netjes onder de lak meegespoten zijn. Ook zijn er verschillende kabels rondom het stuur niet helemaal perfect afgewerkt, maar over het algemeen maakt de BMW S1000XR qua afwerking een goede indruk.

Omdat de XR wordt opgehaald met 0 kilometer op de teller, dient deze nog wel ingereden te worden. Hierdoor is ten eerste nog niet het volledige vermogen beschikbaar, maar ook niet alle rijmodi. Nu is er enkel de beschikking over Rain, Road en Dynamic, maar gebeurt er dan wel wat? Daarnaast heeft de vering enkel de beschikking over de 'Road' modus. Het belangrijkste, om het motorblok tijdens de inrijdperiode te beschermen, is dat de toerenbegrenzer ingrijpt bij 9.000 toeren. 

Ondanks al deze beperkingen is de rijervaring positief. In twee weken heb ik er vooralwoon-werk verkeer mee gereden. Hiervoor is de S1000XR zeer geschikt. Ondanks de ingestelde limieten is er meer dan voldoende vermogen beschikbaar om vlot tot zeer vlot te rijden. Door de cruisecontrol, het goede zadel en de afwezigheid van trillingen is de rit daarnaast ook nog eens erg comfortabel. Enige nadeel is de verstelbare ruit. De ruit kent twee standen, maar noch in de hoogste, noch in de laagste stand is deze prettig. In de laagste stand komt de wind net onder de helm, wat voor vervelende turbulentie zorgt. In de hoogste stand komt de wind precies op het vizier, waardoor een hoop herrie ontstaat. Uiteraard is dit afhankelijk van lichaamsbouw, maar wel iets om rekening mee te houden tijdens een eventuele proefrit. 

Regelmatig werd er tijdens de woon-werkrit een meer toeristische route gereden. De BMW stuurt namelijk erg goed. Ondanks dat er enkel beschikking was over de 'road' modus qua vering kon er toch redelijk sportief gereden worden. Leuke gadget op het scherm hierbij is dat de maximale hellingshoek wordt weergegeven, die later ook per rit in de app teruggekeken kan worden. Uiteraard is voor echt sportief rijden de 'Dynamic' modus nodig, omdat de S1000XR in de 'Road' modus met name gericht is op comfort. Ondertussen is de BMW S1000XR toe aan de 1000 kilometer beurt, waarna het inrijden erop zit en we toegang krijgen tot het volledige pakket aan rijmodi wat BMW te bieden heeft.

Losse kreten: Mooi ding. Gaat maar 200. 
Jammer: stickers niet onder de lak voor € 24.500. inrijstand, ruit
Fijn: app, sturen, uiterlijk, comfort

5 augustus 2020 1050 -  ___ km. : Iwan 

De eerste 1000 kilometers mogen direct voorbij zijn. BMW vindt het namelijk nodig om in die inrijperiode niet alleen de toeren op 9000 te begrenzen, maar om ook de RAIN-stand vast te zetten als rijmodus. Je mag wel uit andere rijmodi kiezen, maar de veranderingen zijn alleen maar gevoelsmatig, er gebeurt namelijk niks. Misschien logisch allemaal, maar we kunnen alleen maar aanraden om die 1000 kilometer zo snel mogelijk af te raffelen, want anders ga je denken een verkeerde keuze van vierentwintigeneenhalfduizend euro gemaakt te hebben. Geen vermogen, een slap deinend rijwielgedeelte, is dit die Superbike op Hoge Poten? Na 1100 kilometer worden we door Van Harten Motoren in Amersfoort uit dit -veel te strenge- keurslijf losgelaten. En dat voelt werkelijk als een bevrijding! 

Arjan vindt het zadel erg fijn, ik heb er minder plezier van: het loop wat omloog naar de tank toe, waardoor je steeds voorop zit, in plaats van de meer dragende plek achterop. Over de ruit zijn we het eens: prima bescherming maar veel te veel herrie. BMW claimt meer middengebied, maar dat is moeilijk te voelen: de XR loopt zo bizar hard dat je vooral steeds maar weer (met een betere quickshifter) opschakelt, tot de top van 262 op de teller (in Duitsland natuurlijk). De vibraties op het stuur zijn er nog steeds wel iets, maar lijken wel flink verminderd. De eerste lange rit moet nog komen, dan weet je pas of dat (nog) storend is of niet. 

Ik moet me vooral over de teleurstelling van de zeer beperkte instelbaarheid van elektrionica en ESA-vering heenzetten. De vorige S1000XR stond in mijn persoonlijke Top 5 als extreem multifunctioneel inzetbaar superbikeadventurekanon, misschien ben ik daarom strenger voor deze (bijna) anti-GS. Het doet vooral zeer te weten dat feitelijk alles aan boord is, maar dat je het van BMW Motorrad niet mag gebruiken. Want waar je op de S1000RR Superbike werkelijk àlle parameters zelf in mag stellen, is dat op de XR teruggebracht tot bijna niks. Enorm jammer voor diegene die dacht dat dit de ideale machine voor zowel toertocht als circuitdag zou zijn (ik dus). Het is vooral frustrerend als je je beseft dat alles aanwezig is, maar je er niet aan mag komen. Want met alleen de keuzes tussen "auto" en "min" is het qua instelling van de luxe, elektronische ESA vering de betutteling ten top. Nu ESA standaard is geworden, is dit ook niet meer te omzeilen. Gemiste kans nr. 2: de app is heel hip en mooi ontworpen, maar het is eenrichtingsverkeer: informatie uit de motor halen naar de app (hoe hard, hoe schuin, waar...), maar geen instelbaarheid van de motor in die app. 

Wat overigens niet wegneemt dat die elektronisch geregelde ESA werkelijk fantastisch is, zodat je voor de openbare weg in 90% van de situaties meer dan tevreden kan zijn met de vastgelegde presets. Die staat dus nu continu op Dynamic Pro in de meest sportieve setting en zonder achterwiel-ABS, want die grijpt veel te snel in op de verder fijn aangrijpende Brembo remklauw achteraan. Aan de voorkant zitten twee Hayes remklauwen, waarover nogal wat horrorverhalen de ronde deden nadat ze voor het eerst op de GS verschenen. Dit lijkt ondertussen goed opgelost, want geen remvloeistof op de vloer en prima doseerbare remacties, waarbij het dashboard (in de sportstand) je uitdaagt om te proberen steeds meer vertraging per meter te scoren.

Kleinde domper: na 1400 kilometer hadden we in Rotterdam opeens een flinke schroef midden in de achterband zitten., zeer helder en veilig weergegeven in het dashboard met "STOP NU" enzo. Wegens geen reparatieset met de BMW Service Centrale gebeld. Die stuurden een sleepauto, waarvan de chauffeur vriendelijk aanbod een prop te plaatsen, maar omdat we toch een nieuwe band moesten monteren, dan maar op de sleepwagen naar Motor Houtrust in Den Haag. Daar bliksemsnel aan een nieuwe Metzeler Roadtec01 geholpen. Snelle service, netjes opgelost, zo wil je dat als BMW Motorrad-rijder...

Losse kreten: Montageplek valbeugels is raar leeg. Geen achterlicht maar dubbele functie knipperlichten. Alles sleutelen met torx, minimale gereedschapset. 
Jammer: inrijden, beperkte instelmogelijkheden (hacker gezocht!), herrie ruit, app
Fijn: goed werkende en makkelijk uitschakelbare traction control, motorblok, grote koffers, motorblok, prachtig dashboard, motorblok, strak sturen, motorblok, elektrisch tankdopslot, motorblok.

Comfortabele Superbike of kwieke tourmotor?
Gisteren gingen we met 'onze' S1000XR (let op die X!) van BMW Motorrad Nederland naar het TT Circuit Assen voor een paar sessies bij Racecracks. Ontspannen dag, zonnetje erbij, prima organisatie! Comfortabel op de XR erheen gereden, dan koffers eraf (toch maar wel), navigatie eraf (route op het circuit is eenvoudig), bandenspanning in de Metzeler's flink omlaag (1,9 achter - 2,1 voor) en gaan. Op de vraag "is het een superbike op hoge poten of een tourmotor met een idioot sterk motorblok" komen we na drie sessies uit op half/half. Eigenlijk is het namelijk die Superbike met koffers, maar helaas is alle electronica zo begrensd, dat je helemaal NIKS aan de vering kan doen. Traction control is super, lampje knippert veel maar ingrijpen gaat bijna onmerkbaar en voorspelbaar, quickshifter geeft het soms op bij terugschakelen, dat is wat angstig soms. Maar power zat! Wat dan overblijft is een bizar goed motorblok maar dan op een motorfiets met wat te slappe vering en niet zoveel bodemspeling. Een motorfiets die idioot hard accelereert maar met veel beweging Die superhard remt, maar daarbij te diep voorover duikt en volop met het achterwiel kwispelt. Oftewel: voor de straat is het een superbike met tourkwaliteiten, op het circuit heb je een tourmotor die héél aardig mee kan komen door het waanzinnige motorblok, ook zonder de shiftcam. We zouden er ondertussen wel wat voor over hebben om de ECU open te kunnen breken. Want alles zit erin, je mag er alleen niet aankomen, dat frustreert wat. 


Toffe foto's van LeukOpDeFoto.nl 

Technische gegevens 2020 BMW Motorrad S1000XR + opties

Type motor vloeistofgekoelde viertakt, viercilinder in lijn, DOHC, 16 kleppen
Cilinderinhoud 999 cc
Boring x slag 80 x 49,7 mm
Compressieverhouding 12,5:1
Max. Vermogen 165 pk (121 kW) @ 11.000 tpm
Max. Koppel 114 Nm @ 9250 tpm
Koppeling Natte meervoudige platenkoppeling met slipperfunctie
Versnellingen 6
Secundaire aandrijving ketting (17/45)
Lengte 2333 mm
Breedte 967 mm (incl. koffers 1000 mm)
Hoogte 1411 mm
Zithoogte 840 mm
Wielbasis 1552 mm
Balhoofdshoek 24,9°  (65,1°)
Naloop 116 mm
Drooggewicht 205 kg
Rijklaar gewicht 226 kg
Max. belading 224 kg
Tankinhoud 20 liter (incl. 4 liter reserve)
Frame aluminium brugframe
Voorvering 45 mm UPSD, 150 mm veerweg (ESA*)
Achtervering aluminium achterbrug met monoshock, 150 mm veerweg (ESA*)
Remmen voor hydraulisch bediende dubbele 320 mm schijf met Hayes vierzuigerremklauwen
Remmen achter hydraulisch bediende enkele 220 mm schijf met Brembo vierzuigerremklauw
Wielen 3,5" en 6" aluminium vijfspaaks gegoten 17" velgen
Voorband 120/70-17 Metzeler Roadtec 01
Achterband 190/55-17 Metzeler Roadtec 01
Standaarduitrusting Rijmodi Pro (incl. HSC Pro*, MSR*, ABS Pro & DTC*); ESA; LED-verlichting
Gemonteerde opties Dynamic Pakket, Touring pakket, navigatie voorbereiding, koplamp Pro, adaptieve bochtverlichting, RDC*, bies op velgen, E-call, alarm
Prijs Nederland (2020)  Getest model: € 24.567,96. S1000XR leverbaar vanaf € 20.550,-
ESA: elektronische geregelde vering. HSC: hellingwegrijhulp. MSR: dynamische motorrem. DTC: traction control. RDC: bandenspanningconrole

 

Test: 2020 MV Agusta Brutale 1000RR