Test: Macna Neutron elektrisch verwarmde handschoenen

  • Pinterest

Temperaturen die onder het vriespunt uit komen zorgen ervoor dat de motorrijder op zoek gaat naar comfortabele motorkleding als hij/zij de winter door wil rijden. De handen krijgen het veelal zwaar te verduren, doordat deze vaak vol in de wind zitten. Hele dikke handschoenen zijn niet wenselijk want het gevoel met de motor is daarmee een stuk minder, maar dunne handschoenen houden de kou niet genoeg buiten waardoor je weer koude handen krijgt. Handvatverwarming werkt deels, maar helaas alleen aan de binnenkant terwijl de rijwind vaak de gevoelstemperatuur bepaalt aan de buitenkant. Elektrisch verwarmde handschoenen kunnen misschien wel een oplossing bieden, omdat deze rondom verwarmen. Het Nederlandse motorkledingmerk Macna heeft een aantal elektrisch verwarmde handschoenen in het assortiment, waaronder de Macna Neutron. 
Macna Neutron handschoen
De Macna Neutron is een winterhandschoen die voorzien is van een elektrisch verwarmingselement die door een Li-Polymer accu wordt gevoed en die in drie verschillende standen instelbaar is. Carbon knokkelprotectie, versterkt leer aan de binnenzijde van de handschoen en rubberdelen op de vingers zorgen voor de veiligheid en ze zijn CE gekeurd. De waterdichte voering is gelamineerd aan de buitenlaag van de handschoen, dit zorgt er voor dat de handschoen geen vocht opneemt en dus ook niet zompig aan gaat voelen. Touchtip in iedere wijsvinger zorgt er voor dat je het navigatiesysteem nog goed kan bedienen en ook op iedere wijsvinger is een wiper gemaakt om je vizier schoon te kunnen maken in de regen.

De handschoenen voelen relatief dun aan voor een winterhandschoen maar door de elektrische verwarming kan dit ook. Op de voorzijde is je middelvinger en je ringvinger beschermd door een stuk stevig rubber. Dat voelt in het begin wat stug aan op je knokkels maar zodra je de Neutrons meer draagt lijkt dit soepeler te worden. De schacht is vrij lang maar die moet de accu ook herbergen. Door de accu is het geheel dat over de mouw van je jas heen moet vrij groot, het aansnoeren van de bovenste klittenband is dan wel erg belangrijk. Trek je dat niet goed aan dat gaat het tochten als je wat sneller gaat rijden. De bediening van de elektrische verwarming gaat eenvoudig. Door de knop aan de bovenzijde drie seconden in te drukken gaat het systeem aan, deze begint op de warmste stand en de knop licht rood op. Druk je nogmaals op de knop dan wordt deze groen met twee oranje lampjes en nogmaals indrukken licht hij helemaal groen op en staat hij op de zuinigste en minst warme stand.

Op het moment dat we voor het eerst met de handschoenen gaan rijden, geeft het dashboard van de motor aan dat de buitentemperatuur 2 graden is. We rijden in het buitengebied en de snelheid is relatief laag, de handschoen isoleert best goed en de verwarming wordt pas ingeschakeld na zo'n half uur. Echt koud is het nog, niet maar echt aangenaam ook niet. De groene lamp van de handschoen is aan en al snel voelt het een stuk warmer. De warmte voel je rondom in de handschoen. De stand voldoet prima tot de snelweg zich aandoet. Dan pas schiet de groene stand tekort en moet er opgeschaald worden naar de middelste stand. De temperatuur in de handschoen gaat snel omhoog en daarmee ook het comfort. Op de rode, en warmste stand, is de handschoen erg warm van binnen en dat is met temperaturen boven het vriespunt niet nodig.

Op de warmste stand is het na twee uur gedaan met de elektrische verwarming, de oranje/groene stand doet drie uur met één acculading en de groene en de meest zuinige stand kan vier uur met de Li-Polymer accu doen tot deze leeg is. Met de bijgeleverde lader kan je beide accu's tegelijk opladen. Er zitten lampjes op die aangeven of deze al opgeladen is of dat de stekker nog in het stopcontact moet blijven zitten tot ze vol zijn. Het laden van volledig leeg tot volledig vol is met een paar uur voor elkaar. Wat de tand des tijds doet met de accu's is niet bekend, de testperiode was daarvoor te kort. Deze test zullen we daarom later deze winter aanvullen om te zien of de accu op de warmste stand nog steeds twee uur zijn werk blijft doen, ook als deze veelvuldig is gebruikt.

Conclusie
De Macna Neutron is een handschoen die netjes is afgewerkt, veilig is door alle bescherming die is aangebracht op de handschoen en ze werken qua verwarming uitstekend. Door het gebruik van de accu's heb je geen gedoe met kabels om ze aan te sluiten maar je bent daardoor wel qua tijdsduur wat beperkt; op de warmste stand is het na twee uur gedaan met de warmte. Zonder de elektrische verwarming zijn ze ook prima te gebruiken, de basis is gewoon een goede winterhandschoen. Door de accu's die in de schacht van de handschoen opgeslagen zijn, moet je wel zorgen dat de klittenbanden goed gesloten worden, doe je dit niet dan krijg je last van tocht van bovenaf. De prijs van de handschoenen is wel fors, ze kosten €299,95 en dat is voor een doorsnee motorhandschoen duur. Dit is alleen geen doorsnee handschoen en deze is dan ook niet bedoeld voor de doorsnee motorrijder. De Macna Neutron is gemaakt voor de motorrijder die de lat hoger legt als het gaat om handschoenen én daarnaast zich niet druk maakt wanneer er een min-teken vòòr het getal staat dat de temperatuur aangeeft op de thermometer.

 

Tekst: Marco Hendriks