Test: Garmin Zumo 590LM

Het nieuwe vlaggenschip van Garmin, zo mag je de nieuwe Zumo 590LM wel noemen. Vijf jaar lang was het de Zumo 660 die gezien werd als het meest uitgebreide navigatiesysteem van Garmin maar deze positie is nu voor de Zumo 590LM. De nieuwe Zumo is beter afleesbaar in de volle zon, heeft een groter scherm en is voorzien van meerdere nieuwe opties die dit navigatiesysteem tot het  topmodel van Garmin maakt.

Garmin Zumo390LM 1

Ontdekkingsreis

Voor het niet geringe bedrag van €649,- krijg je het systeem tezamen met een actief laaddock voor op de motor, de bevestigingsmogelijkheden voor op de motor en een steun waarmee je het navigatiesysteem in de auto kan gebruiken. Met de handige snelstartgids is het apparaat vlot gebruiksklaar. Wat meteen opvalt is dat het vernieuwde scherm erg makkelijk werkt, hij reageert goed op de aanrakingen van je vinger en ook het 'swipen' (vegen) gaat erg soepel. Sommige opties zitten wat verstopt en daarvoor moet er soms in een sub-menu gezocht worden. Na een avond 'spelen' met de Zumo 590LM ben je aardig op de hoogte hoe het toestel werkt en wat hij allemaal in zich heeft.

Apps

De nieuwste Garmin heeft een aantal apps in zich die de motorrijder informatie geeft en helpt met navigeren. Onder andere is het motor onderhoud in te voeren, bezit de Zumo een mediaspeler, een reisplanner, een kompas en is de bandenspanning af te lezen. Voor de laatste app moet wel een setje speciale ventieldopjes aangeschaft worden voor een bedrag van bijna €100,-. Ook is de Zumo 590LM te koppelen aan je smartphone (Apple of Android), daarmee beschik je over de mogelijk om real time verkeersinformatie op te roepen, kan je een buienradar op het scherm projecteren en de weersverwachting bekijken. Ook is de Zumo te koppelen met je telefoon zodat je, als je een communicatiesysteem hebt in je helm, kan bellen tijdens het rijden. Op het scherm is te lezen wie je belt en je kan door het touch screen deze persoon accepteren of afwijzen. Al deze apps zijn hartstikke handig maar niet bevorderend voor de verkeersveiligheid als je tijdens het rijden hiermee bezig bent.

Rondreis

Een navigatiesysteem moet je van punt A naar punt B brengen en de Zumo 590LM kan dat op verschillende manieren. Hij kan je op de snelste manier over een snelweg naar je bestemming leiden maar hij kan hiervoor ook alleen bochtige wegen gebruiken. Uiteraard is het uploaden van routes van internet of routes die je zelf hebt gemaakt met programma's zoals Basecamp of Tyre mogelijk. Deze Garmin heeft als nieuwe feature de rondreis functie, dit is misschien wel de meest interessante en vernieuwende functie van dit navigatiesysteem. Jij geeft door middel van aantal kilometers, reisduur of tussenbestemming aan hoe lang de rit gaat duren en de Zumo stelt dan drie verschillende routes voor.  Door simpel op de knop te drukken gaat het systeem aan het werk en leidt hij je over de gekozen route. Dit is een bijzonder leuke functie van deze Garmin en voor spontane motorritjes een welkome aanvulling.

Rijden

De Zumo 590LM zit stevig in de actieve laaddock en door de RAM-mount nagenoeg trillingsvrij op het stuur. Hij start snel op en als je een bestemming hebt gekozen berekend hij vlot de te nemen route. De bluetooth verbinding naar het communicatiesysteem is erg stabiel en de aanwijzingen erg duidelijk. Op de snelweg geeft het apparaat in de basis instellingen regelmatig aan dat er op de gekozen weg door middel van mobiele radarcontrole op snelheid gecontroleerd wordt. Erg irritant maar dit is gelukkig uit te schakelen. Het scherm is prima te bedienen met handschoenen aan en ook het zicht in de zon is voldoende. Gamin heeft aangegeven dat het scherm van de Zumo 590LM beter afleesbaar is in de zon maar in vergelijking met de TomTom Rider 5 maakt dat niet heel veel verschil. Tijdens de saaie snelwegkilometers is de media speler erg prettig, het volume en de geluidskwaliteit zijn beide in orde.

Koppeling met de Garmin Virb
Garmin heeft sinds kort ook een action camera op de markt gebracht die bediend kan worden met de Zumo 590LM. Via het menu in de 590LM is er een mogelijkheid om een koppeling te maken tussen beide apparaten. Als deze eenmaal tot stand is gekomen heb je de mogelijkheid om de camera te bedienen met het navigatiesysteem. Aan de zijkant van het scherm zijn er een aantal knoppen te vinden waarmee je de camera kan bedienen, dit werkt allemaal erg makkelijk.

Conclusie

 De Garmin Zumo 590LM is een zeer uitgebreid navigatiesysteem die voor de Garmin liefhebbers veel te lang op zich heeft laten wachten. Het heldere 5 inch brede scherm dat zich uitstekend laat bedienen, de snelle kaartopbouw en de erg leuke rondreisfunctie zorgen ervoor dat deze Zumo zich onderscheidt van de andere navigatiesystemen. Met een prijs van €649,- heeft het systeem een zeer stevige prijs maar deze Zumo zal de veeleisende navigatie gebruiker niet teleurstellen. De motorrijder die minder eisen stelt aan een navigatiesysteem is beter af met bijvoorbeeld de Zumo 350LM of een TomTom Rider 5. Deze zijn een stuk goedkoper dan de Zumo 590LM maar hebben wel de functies die een goed navigatiesysteem moet hebben, ze zijn alleen wat minder uitgebreid.

 

Tekst en foto's: Marco Hendriks

 

Mogelijk ook interessant:

Test TomTom Rider 5

Test Garmin Zumo 350LM

Test GoRider Biker Pro

 Specificaties

 

Afmetingen, BxHxD: BxHxD: 13,0 x 9,4 x 3,0 cm (5,12 x 3,7 x 1,18 inch)
Schermgrootte, BxH: 10,8 x 6,5 cm (4,25 x 2,55 inch); 12,6 cm (5,0 inch) diagonaal
Schermresolutie, BxH: 800 x 480 pixels
Displaytype: WVGA TFT-kleurenscherm met witte schermverlichting
Gewicht: 374,5 g (13,2 ounces)
Batterij: oplaadbare lithium-ion
Batterijlevensduur: tot 4 uur
Hoofdtelefoonaansluiting/audio-uitgang: Ja
Hoogwaardige ontvanger: Ja
Classificatie waterbestendigheid: IPX7
Vooraf geïnstalleerde wegenkaarten: Ja
Inclusief levenslang gratis kaartupdates: Ja
nükaarten garantie: Ja
3-D landschapbeeld: Ja
3D-gebouwenweergave (geeft gebouwen weer in 3-D): Nee
Geïntegreerd geheugen: intern solid state
Geschikt voor gegevenskaarten: microSD™ kaart (niet meegeleverd)
Waypoints/favorieten/locaties: 1000
Gesproken aanwijzingen (bijvoorbeeld: Sla over tweehonderd meter rechtsaf): Ja (bij gebruik van meegeleverde autohouder)
Straatnamen uitspreken (bijvoorbeeld: Sla over tweehonderd meter rechtsaf de Hoofdweg in): Ja
Spraakgestuurde navigatie (bediening met gesproken opdrachten): Nee
Compatibel met FM-verkeersinformatie: Nee
Lifetime traffic updates (ontvang gratis lifetime traffic updates): Nee
Rijbaanassistent (leidt u naar de juiste rijbaan tijdens de navigatie): Ja
Junction view (toont borden bij afslagen): Ja
myTrends™ (voorspelt routes op basis van het navigatiegedrag van de gebruiker): Ja
trafficTrends™ (berekent routes op basis van een verwachte verkeersstroom): Ja
Meerdere bestemmingen automatisch sorteren (levert de meest directe route op): Ja
Gewenste route kiezen (sneller, korter, niet via de weg): Ja
Vermijden tijdens route (bijvoorbeeld snelwegen, tolwegen): Ja
XM®-compatibel voor de V.S.: Nee
Draadloze Bluetooth® technologie: Ja
Maximumsnelheidweergave (geeft de maximumsnelheid weer voor de meeste snelwegen in de VS en Europa): Ja
Waar ben ik? (ga op zoek naar ziekenhuizen, politiebureaus, benzinestations, adressen en kruispunten): Ja
Gedetailleerde voetgangers navigatie (wijst je de weg als je in de stad rondloopt): Nee
Fotonavigatie (navigeren naar foto's met geotags): Nee
Eigen nuttige punten (uw eigen nuttige punten toevoegen): Ja
Afrit met diensten (laat zien welke diensten beschikbaar zijn langs de snelweg): Ja
Garmin Lock™ (anti-diefstal): Nee
Compatibel met Garmin Garage™-voertuigen (download autovormige pictogrammen op het toestel): Ja
Garmin Garage™ spraakcompatibel (download de gewenste stem naar uw toestel): Ja
MP3-speler: Ja
Regentest: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

© Copyright Motorcentraal