Test: 2014 BMW R1200RT

  • Pinterest

De BMW R1200RT is een motor die geen introductie nodig heeft. Al jaren is deze toermotor één van de verkooptoppers van BMW en  in die tijd heeft hij zijn sporen als grote reismotor wel verdiend. De BMW-ingenieurs hebben de 2014 RT flink op de schop genomen en niet alleen het uiterlijk maar ook de bekende tweecilinder boxermotor is aangepast, waarbij de toevoeging van waterkoeling de grootste vernieuwing is.

2014 BMW R1200RT 2
 

De techniek
De 1.117 cm³ metende boxermotor van de 2014 BMW R1200RT heeft een vermogen van 125 pk bij 7.750 t/min en een koppel van 125 Nm bij 6.500 t/min. Het motorblok is afgeleid van die van de R1200GS maar dan aangepast voor een touringmotor, men heeft hiervoor de roterende massa van de krukas en alternator verhoogd. Dit zorgt ervoor dat de motor soepeler draait. Voor dit type RT is dit erg prettig omdat de transmissie is aangepast en men hiermee met lagere toerentallen zal rijden dan bij het vorige model, vanaf 2.000 t/min is er al 95 Nm aan trekkracht ter beschikking. Het nieuwe motorblok is voorzien van lucht- en vloeistofkoeling. Ook na deze aanpassing is het kenmerkende uiterlijk van de boxermotor behouden gebleven. De natte plaatkoppeling en de zesversnellingsbak brengen het vermogen via de cardan naar de achterband. De cardan is ten opzichte van het vorige model naar de linkerkant van de motor verplaatst en de uitlaat is aan de rechterkant gemonteerd. Het Telelever systeem en het Paralever systeem zijn anders gepositioneerd in het nieuwe frame van de R1200RT waardoor het geheel stijver is geworden. Dit alles moet de rijeigenschappen weer ten goede komen.

 

Comfortabel rijden
Comfort is het sleutelwoord bij de nieuwe RT, van meet af aan merk je dat deze motor gemaakt is om flink kilometers mee te maken. De zithouding, het overzichtelijke dashboard, de windbescherming, het rijgedrag en zeker het motorkarakter dragen bij aan het feit dat de RT gemaakt is om lange ritten mee te maken. Met 274 kg is de motor bepaald geen lichtgewicht, maar daar merk je tijdens het rijden weinig van. De motor laat zich eenvoudig stapvoets door de bebouwde kom sturen en ook snelle doordraaiers gaan soepel. Ook al gaat de tellernaald richting de 180 km/uur dan blijft de motor stabiel en de windbescherming is dan ook zeker voldoende. Als de ruit in de hoogste stand staat zit een berijder van 1.80 meter uit de wind en merk je geen turbulentie. De zitting is in meerdere standen instelbaar en het zicht op de tellers is goed en alle bedieningsknoppen zijn binnen handbereik.

 

Het motorblok laat flink wat mechanische geluiden horen, bij stationair draaien is het tegen het rauwe aan. Ook het schakelen vanuit neutraal naar de eerste versnelling gaat ruw, de bediening van de koppeling gaat daarentegen bijzonder licht. Wat zeker een pluspunt is, is het karakter van het motorblok. Vanuit een laag toerental pakt de boxer zonder bokken op en ook het topvermogen is meer dan voldoende. Versnellen gaat vloeiend en het vermogen van125 pk is voor dit type motor zeker genoeg. De vierzuiger remklauwen grijpen goed aan op de 320 mm grote remschijven en de remmen zijn goed doseerbaar. ABS is standaard op de RT, dat mag je natuurlijk wel verwachten op een motor van dit kaliber.

 

De door ons gereden RT is volgehangen met accessoires, één daarvan is schakelassistent pro. Dit maakt het mogelijk om zonder de koppeling te gebruiken te schakelen, zie het als een quickshifter. Het opschakelen gaat daarbij soepel, maar het terugschakelen gaat nogal ruw, daarom rijst de vraag of een motor van het type RT dit nodig heeft. De cruise control werkt feilloos, deze is makkelijk te bedienen en is zeker een accessoire die nut heeft voor de motorrijder die veel op de snelweg zit. Standaard op de nieuwe R1200RT is ASC, Automatic Stability Control. Dit voorkomt het slippen van het achterwiel en is instelbaar in twee verschillende standen te weten Rain en Road. De rijmodus 'Pro' is optioneel verkrijgbaar en heeft als extra de 'Dynamic' rijmodus. Die laat de sportieve kant van de RT zien, maar helaas voor ons was het tijdens de testperiode erg regenachtig waardoor de goed werkende 'Rain' stand meer op zijn plek was, het systeem greep regelmatig in om een slippend achterwiel te voorkomen.

 

Conclusie
Het zal niemand verbazen dat de nieuwe BMW R1200RT een motor is die bij uitstek geschikt is om veel kilometers op te maken. De ontspannen zithouding, de goede windbescherming en de prettige rijeigenschappen van de motor maken deze RT tot een kilometervreter pur sang. BMW heeft de lat voor de grote reismotoren met de nieuwe R1200RT weer een stuk hoger gelegd. Het geheel klopt met het beeld wat we van te voren in gedachte hadden voor deze motorfiets maar de mechanische geluiden die het motorblok produceren horen daar niet bij. Met een meer dan uitgebreide accessorelijst kan je dealer de motor aankleden naar ieders wens, alles heeft natuurlijk wel zijn prijskaart maar dat is iets dat de potentiële kopers van een nieuwe BMW R1200RT al hebben ingecalculeerd.  De R1200RT die wij hebben gereden kost met alle accessoires €22.600,- en is 'kaal' verkrijgbaar vanaf €19.400,-

 

 

View the embedded image gallery online at:
https://testmotor.nl/2014/test-2014-bmw-r1200rt#sigProId6a4b78bfd1

 

Tekst en foto's: Marco Hendriks

 

Technische gegevens

Motor
Type lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 nokkenassen, balansas
Boring x slag 101 mm x 73 mm
Cilinderinhoud 1.170 ccm
Vermogen 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min
Koppel 125 Nm bij 6.500 t/min
Compressieverhouding 12,5 : 1
Mengselvorming / motormanagement elektronische inspuiting in inlaattraject / digitaal motormanagement BMS-K+ met elektronische gasklepbediening
Uitlaatgasreiniging geregelde 3-wegkatalysator, Euro 3-emissienorm
Prestaties / verbruik
Topsnelheid meer dan 200 km/h
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant 3.9 l
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant 5.3 l
Brandstof euro loodvrij (RON 95)

Elektrische installatie
Dynamo 3 fase wisselstroom 540 W (nominaal vermogen)
Accu 12 V / 16 Ah
Aandrijving
Koppeling meervoudige natte plaatkoppeling, anti-hop, hydraulisch bediend
Transmissie klauwengeschakelde 6-versnellingsbak met schuine vertanding
Secundaire overbrenging Cardan

Rijwielgedeelte / remmen
Frame 2-delig, voor- en achterframe met meedragende motor/transmissie
Voorwielgeleiding / -vering BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 37 mm, centraal geplaatst veerbeen
Achterwielgeleiding / -vering enkelzijdige swingarm van gegoten aluminium met BMW Motorrad Paralever; WAD-veerbeen, veervoorspanning en uitgaande demping traploos instelbaar
Veerweg voor / achter 120 mm / 136 mm
Wielbasis 1.485 mm
Naloop 116 mm
Balhoofdhoek 63,6°
Velgen gegoten aluminium
Velgmaat, voor 3,50 x 17"
Velgmaat, achter 5,50 x 17"
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 17
Bandenmaat, achter 180/55 ZR 17
Remmen, voor zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen
Remmen, achter vaste enkele remschijf, diameter 276 mm, zwevende 2-zuiger remklauw
ABS Standaard uitgerust met BMW Motorrad Integral ABS (deel-integraal)

Maten / gewichten
Lengte 2.222 mm
Breedte incl. spiegels (982,8 mm) (gemeten over koffers: 984,5 mm)
Hoogte zonder spiegels 1.415,6 mm
Zithoogte, onbeladen 805/ 825 mm , lage buddy: 760 / 780 mm, hoge buddy: 830 / 850 mm
Binnenbeen curve, onbeladen 1810 / 1850 mm, lage buddy 1740 / 1780 mm, hoge buddy 1875 / 1915 mm
Rijklaargewicht 274 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht 495 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting) 221 kg
Tankinhoud 25 l
Reserve ca. 4,0 l

Prijs €19.400,-