Test: 2014 BMW K1600 GTL Exclusive

  • Home
  • 2014
  • Test: 2014 BMW K1600 GTL Exclusive

In 2011 introduceerde BMW de K1600 GTL en de iets sportievere GT, beide motoren zijn uitgerust met, volgens BMW, de smalste 6 cilinder in lijn. Deze zescilinder met de 55 graden voorover gekantelde cilinders heeft een slagvolume van 1649 cc en de prestaties van dit blok liegen er niet om. Met 160 pk en 175 Nm koppel zijn de cijfers net zo imposant als de motor zelf. We namen de uiterst luxe BMW voor een weekend mee naar Luxemburg voor een gebruikerstest.

De basis uitrusting van de K1600GTL Exclusive is heel uitgebreid. Centrale vergrendeling met diefstalalarm, een buddyseat met instelbare verwarming en een rugsteun voor de duo passagier. Het ESA II (Electronic Suspension Adjustment), DTC (Dynamic Traction Control), RDC (bandenspanningcontrole), extra LED-koplampen, adaptieve Xenon-bochtverlichting, het intelligente LED dagrijlicht en tweede remlicht. Ook standaard zijn een radio installatie met USB aansluiting, bodemverlichting, een motorbeschermbeugel en een, volgens BMW, verbeterde boordcomputer. Hill Start Control als hulp voor het wegrijden op hellingen en keyless ride met automatische op afstand bedienbare vergrendeling voor stuurslot. De antenne voor de radio is onzichtbaar in het deksel van de topkoffer weggewerkt en de ruime koffers zijn uitgerust met makkelijk uitneembare binnentassen.

Test 2014 BMW K1600 GTL Exclusive 1

 

De BMW K1600 GTL Exclusive is een grote en zware motor, de zitpositie is met 750 mm zodanig dat normaal gesproken iedereen met beide voeten plat op de grond kan. Dit is ook wel nodig om de 360 kg wegende BMW veilig rechtop te houden. Het zicht op het dashboard met boordcomputer is prima, maar het heeft een overdaad aan informatie. Dit is allemaal op te roepen via de vele knopjes op het stuur en de ring op de linker stuurhelft. Deze ring zit wat onhandig naast de schakelaar waarmee de richtingaanwijzers worden bediend. Regelmatig stoot je er tegen aan waardoor de informatie verspringt en het even zoeken is om de juiste info weer terug te krijgen. De bediening van de radio gaat niet via de ring maar zit vreemd genoeg links onder op de kuip. De zit op het brede lederen zadel is zacht en comfortabel maar door de lage zitpositie zijn de knieën erg gebogen. De duopassagier torent hoog achter de berijder uit en heeft een royale zitpositie met rug en armsteunen. Minpunt is wel dat de passagier vrij makkelijk naar voren schuift als de berijder een remactie moet uitvoeren.

Als je de eerste versnelling met een harde klak inschakelt en wegrijdt valt de wat gevoelloze koppeling op en blijft de verwachte trekkracht uit. Heel gedoseerd en soepel klimt de zescilinder in toeren en je bent geneigd om snel op te schakelen. Dat schakelen moet overtuigend gebeuren, een klein tikte tegen de versnellingspook is niet genoeg om naar een andere versnelling toe te gaan. Daarbij is de versnellingsbak behoorlijk voelbaar en lawaaiig wat het rijcomfort negatief beïnvloed. Ook bij gaswisselingen hoor en voel je de aandrijflijn. De remmen zijn uitstekend op hun taak berekend en op de achtergrond is de veiligheids elektronica onopvallend aanwezig. Bij hard remmen blijft de zaak rustig en stabiel, hier draagt BMW's telelever systeem zijn steentje aan bij. Ondanks zijn hoge gewicht stuurt de BMW onverwacht soepel en licht, eenmaal in beweging dan heb je van zijn flinke massa geen last. Zodra je een duopassagier en bagage meeneemt veranderd de zaak. Voornamelijk korte bochten vragen toch wel wat kracht en stuurmanskunst. Door de hoge zit en ruim naar achteren gepositioneerde duopassagier komt het zwaartepunt erg hoog te liggen. Al rijdend met een duo passagier moet je dan ook echt 'sturen' met de BMW, het gewicht is bij overhaakse bochten goed merkbaar. Lange doorlopende bochten gaan een stuk makkelijker, maar ook hier voel je de massa doorduwen. Het zicht naar achteren is door de brede plaatsing van de spiegels ruim voldoende en trillingsvrij. Erg makkelijk tijdens het wegrijden vanaf een hellend wegdek is het standaard uitgeruste Hill start control. Door het stevig intrekken van de voorrem wordt het achterwiel geblokkeerd. Tijdens het wegrijden wordt de rem gedoseerd losgelaten.

Zodra je de BMW flink doortrekt voel je vanaf 4500 toeren dat het vermogen fors opbouwt tot 7000 toeren wat gepaard gaat met een prachtige zescilinder brul en een forse acceleratie. De hoge brede ruit houd je goed uit de wind en turbulentie. Met de cruisecontrol op 130 km/u kan je zonder oordoppen comfortabel grote afstanden afleggen. Voer je de snelheid echter op tot 140 km/u of meer dan ontstaat er een vacuüm achter de ruit wat de berijder en duo passagier naar voren trekt. Wat helpt is de ruit tot halverwege laten zakken, gevolg hiervan is wel meer turbulentie voor de opzittenden. Bij snelheden van 180 km/u en meer veroorzaakt de turbulentie rondom de motor voor onrust in het rijwielgedeelte. Door het ESA 2 systeem in de sport stand te zetten komt er meer rust in de motor en is rijden met de BMW K1600 tot 200 km/uur goed te doen. Daarboven is het comfort volledig ver te zoeken, veel turbulentie en de motor voelt dan erg onrustig aan. Ongeacht in welke stand je het EAS 2 systeem hebt staan.

De BMW K1600 GTL Exclusive is uitgerust met, volgens BMW, de smalste 6 cilinder in lijn ooit gemaakt. Deze 6 cilinder levert een indrukwekkende 160 pk en en 170 Nm. De vermogens afgifte is dermate soepel dat je bij normaal gebruik niet ervaart dat je zo'n krachtige motor rijdt. Het brandstofverbruik is acceptabel met een 1: 20 rustig toerend door de Ardennen. De combinatie toeren en legaal snelweg gebruik levert een gemiddeld verbruik van 1:16 op. Deze verbruikscijfers in combinatie met een 26,5 liter tankinhoud leveren een nette actieradius op van ruim 400 km.

Conclusie
De K1600 GTL Exclusive is een toermotor die gemaakt is om comfortabel en veilig grote afstanden af te leggen, de aanwezige moderne elektronica helpt hierbij. Het vermogen van de zes cilinder in lijn wordt op een heel rustige manier afgegeven. Dit gaat ten koste van de beleving dat je verwacht bij een motor met 160 pk en 175 Nm. Meer voelbare trekkracht bij lagere toerentallen zou beter passen bij dit geheel. Als de motor door één persoon bereden wordt dan is hij goed hanteerbaar, op het moment dat er een passagier achterop zit heeft dat veel negatieve invloed op de rijeigenschappen. Andere minpunten van de motor zijn de matige versnellingsbak, de soms rumoerige aandrijflijn en de gevoelloze koppeling. De motor is wel de overtreffende trap als het gaat om luxe. De informatievoorziening is eindeloos, uitgebreide bagage mogelijkheden, een zeer goede zitpositie van de passagier en de grote actieradius maken de motor tot een echte reismotor. Al met al is de BMW K1600 GTL Exclusive een eyecatcher van formaat, maar exclusiviteit heeft dan ook een prijs. De BMW K1600 GTL Exclusive kost €34.500,- Daarvoor krijgt je de meest aangeklede BMW die er is maar helaas zonder navigatie, die moet men er los bij kopen.

Tekst: Andrew Thijssen

Foto's: Marco Hendriks

Motor  
Type vloeistofgekoelde 6-cilinder 4-takt lijnmotor, 2 bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder
Boring x slag 72 mm x 67,5 mm
Cilinderinhoud 1.649 cc
Vermogen 118 kw (160 pk) bij 7.750 t/min
Koppel 175 Nm at 5.250 t/min
Compressieverhouding 12,2 : 1
Mengselvorming / motormanagement elektrische inspuiting / digitaalmotormanagement (BMS-X)
Uitlaatgasreiniging geregelde 3-wegkatalysator, Euro 3-emissienorm
Prestaties / verbruik  
Topsnelheid meer dan 200 km/h
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant 4,6 l
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant 5,9 l
Brandstof euro loodvrij (RON 95)
Elektrische installatie  
Dynamo drie-fasen 580 W
Accu 12 V / 19 Ah
Aandrijving  
Koppeling natte multiplaatkoppeling
Transmissie klauwengeschakelde 6-versnellingsbak met schuine vertanding
Secundaire overbrenging cardan
Rijwielgedeelte / remmen  
Frame aluminium brugframe, meedragende motor
Voorwielgeleiding / -vering BMW Motorrad Duolever; centraal geplaatst veerbeen
Achterwielgeleiding / -vering BMW Motorrad Paralever
Veerweg voor / achter 125mm / 135 mm
Wielbasis 1.618 mm
Naloop 108,4 mm
Balhoofdhoek 62,2°
Velgen gegoten aluminium
Velgmaat, voor 3,50 x 17"
Velgmaat, achter 6,00 x 17"
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 17
Bandenmaat, achter 190/55 ZR 17
Remmen, voor zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen
Remmen, achter enkele remschijf, diameter 320 mm, 2-zuiger remklauw
ABS Standaard uitgerust met BMW Motorrad Integral ABS (deel-integraal)
Maten / gewichten  
Lengte 2.489mm
Breedte incl. spiegels 1.000 mm
Hoogte zonder spiegels 1.465 mm
Zithoogte, onbeladen 750 mm (extra hoge buddy 810 mm)
Binnenbeen curve, onbeladen 1.720 mm (extra hoge buddy 1.830 mm)
Rijklaargewicht 1) 360 kg
Drooggewicht  
Max. toelaatbaar totaalgewicht 540 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting) 196 kg
Tankinhoud 26,5 l
Reserve 4,0 l

meer test

Test: 2020 Kawasaki Ninja 650