Test: 2013 Triumph Tiger Sport 1050

  • Pinterest

Op het eerste gezicht is de nieuwe Triumph Tiger Sport 1050 een allroad, maar dit beeld vervaagt als je de voeten op de stepjes hebt gezet; deze zitten wat hoger gepositioneerd en de zitpositie heeft meer weg van een naked. Daarnaast is het natuurlijk geen echte allroad, de Triumph is 100 procent gericht op asfalt. Slim, want al die allroads komen in de praktijk vaak niet verder in het zand dan het paadje naar de camping in de Ardennen. Los van uiterlijk en zithouding is de Tiger Sport dan ook vooral inzetbaar als stoere reismotor of als snel woon-werk vervoer.


Driecilinder
Als kloppend hart heeft de Triumph Tiger Sport de bekende 1050cc driecilinder motorblok met een vermogen van 125 pk en 104 Nm koppel. Bij het starten hiervan komt meteen het karakteristieke geluid van de Triumph naar boven, de hoog gemonteerde demper laat van zich horen maar dit zonder te veel aanwezig te zijn. Bij het wegrijden komt het eerste negatieve punt van de Triumph naar boven, wanneer het gas van 'uit' naar 'aan' gaat is de Triumph wat nerveus. Vooral bij het gebruik in de stad of in de file is dit storend. Eenmaal op gang is er niets meer aan de hand en loopt het allemaal erg soepel. De motor trekt vloeiend door tot het rode gebied en ook 'lui' rijden vindt de Tiger Sport geen punt. In de 4e versnelling een rotonde over gaan doet hij zonder problemen, eenmaal de rotonde af gekomen kan de gaskraan dan zonder tegenstribbelen weer open. Op het moment dat je de ruimte hebt om flink gas te geven is de Tiger Sport mans genoeg om dit dan ook flink te doen. Het vermogen van het blok is meer dan genoeg om echt lekker sportief te rijden, over het hele toerengebied is dat een feestje.

Test-2013-Triumph-Tiger-Sport-1050

Rijden
De Triumph Tiger Sport is standaard uitgevoerd met staal omvlochten remleidingen, dit samen met de 4-zuiger remklauwen aan de voorzijde en met de 320 mm remschijven maakt dit het geheel tot een goede combinatie. De remmen zijn voorzien van ABS dat uit te schakelen is, zijn goed doseerbaar en als het nodig is remmen ze harder dan de bestuurder aankan. De vering is afkomstig van Showa en bestaat uit een volledig instelbare 43 mm upside down voorvork en aan de achterzijde een monoshock die gemonteerd is aan de fraaie, enkelzijdige achterbrug. Bij sportief gebruik valt er niets te klagen en ook rijden met een duopassagier op de snelweg gaat prima. De Brit heeft een neutraal karakter als het gaat om het sturen. Vooral bij lange snelle bochten lijkt het alsof de Triumph op rails loopt maar op een dijkje voelt hij zich ook thuis. Het manoeuvreren in de stad of tussen de file door is geen punt maar dan komt het minpunt van de aan-uit gasreactie weer om de hoek kijken. Aan de voor –en achterzijde is de motor voorzien van een mooie set 17 inch velgen, hierdoor is de bandenkeuze een stuk groter dan bij de bandenmaat van een allroad. Je zou kunnen kiezen voor een meer sportgerichte band dan de Pirelli sport-tour banden die in de fabriek gemonteerd zijn, voor nog wat meer lichtvoetig sturen. Kom je op een punt waar je moet keren in een smal straatje, dan merk je dat de stuuruitslag beperkt is. Deze past meer bij een sportmotor dan bij het type motor zoals de Tiger.

Dagelijks gebruik
Met een digitale snelheidsaanduiding op het dashboard en een analoge toerenteller ziet het geheel er netjes en overzichtelijk uit. Ook de informatievoorziening, zoals dagtellers en brandstofverbruik is goed af te lezen en met de knop aan de linkerzijde van het stuur scroll je zo door het menu heen. De uitvoering die wij hebben getest was voorzien van een verhoogde ruit, maar helaas gaf deze niet de windbescherming die je van een hogere ruit mag verwachten. Er bleef op de snelweg dan ook flink wat turbulentie aanwezig. Verder had de motor een aantal accessoires, te weten een set zijkoffers, een topkoffer, handkappen, valbeugels, handvatverwarming en een middenbok. Deze accessoires maken de Tiger meer een reismotor. De koffers zijn makkelijk te verwijderen en hebben genoeg ruimte voor een integraal helm. De topkoffer is voorzien van een 12 volt aansluiting en kan door de holle vorm door de passagier gebruikt worden als rugsteun. De schakelaar van de handvatverwarming is buiten het normale bereik van de berijder geplaatst en oogt wat goedkoop. Jammer dat deze accessoire er een beetje knullig uitziet, want de afwerking van de Triumph is voor de rest keurig uitgevoerd, men heeft zelfs de moeite genomen om het logo van Triumph in de voetsteunen te maken. De zitting is goed en in combinatie met het brede stuur zit je actief maar comfortabel.

Zwitsers zakmes of niet?
De Triumph Tiger Sport is een motor die breed inzetbaar is. Ontspannen toeren of sportief rijden is deze Engelse drie cilinder niet vreemd en met de accessoires die gemonteerd waren bij het model dat wij bereden, is hij zeer geschikt als reismotor. Het blok is geweldig, het is soepel maar het heeft een sportieve scherpe rand, waardoor het logisch is dat Triumph deze Tiger de Tiger Sport heeft genoemd. De motor heeft een verbruik van zo'n 1:18 en daar mogen we bij sportief gebruik best tevreden over zijn. Het grootste punt van verbetering is de aan-uit gasreactie, dit moet echt beter. De stuuruitslag is beperkt evenals het zicht in de spiegels en ook de windbescherming is voor verbetering vatbaar. Is het een Zwitsers zakmes? Misschien wel, hij kan erg veel, blinkt nergens in uit maar is gewoon een goede motor. De Triumph Tiger Sport is al verkrijgbaar vanaf €13.990,-. De versie die wij hebben getest heeft, inclusief alle accessoires, een prijs van €16.467,- .

 

 

Test: Marco Hendriks

 

 

SPECIFICATIES
Motor en Versnellingsbak
Type Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder
Inhoud 1050cc
Boring/Slag 79 x 71.4mm
Brandstofsysteem Multipoint sequential electronic fuel injection with SAI (except NZ, ZA, AU)
Uitlaat Stainless Steel 3 into 1, high level brushed stainless steel silencer
Eindoverbrenging X ring chain
Koppeling Wet, multi-plate
Versnellingsbak 6-speed
Olie inhoud 3.5 liter


Chassis, Rijwielgedeelte en Instrumenten
Frame Aluminium beam twin-spar
Achterbrug Single-sided, aluminium alloy with eccentric chain adjuster
Wiel Voorkant Cast aluminium alloy multi-spoke 17 x 3.5in
Achterkant Cast aluminium alloy multi-spoke 17 x 5.5in
Band Voorkant 120/70 ZR 17
Achterkant 180/55 ZR 17
Vering Voorkant Showa 43mm upside down voorvork met verstelbare veervoorspanning en ingaande/uitgaande demping. 140mm veerweg
Achterkant Showa Monoshock met verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, 150mm veerweg
Remmen Voorkant Twin 320mm zwevende schijven, Nissin 4-piston radiale remklauwen met schakelbaar ABS
Achterkant enkele 255mm disc, 2-zuiger Nissin remklauw met schakelbaar ABS

 

Afmetingen en vermogen
Lengte 2150mm
Breedte 835mm
Hoogte excl. Spiegels 1310mm
Hoogte zadel 830mm
Wielbasis 1540mm
Balhoofdhoek/Naloop 22.8°/89.7mm
Tankinhoud 20 liter
Rijklaar gewicht 235kg
Vermogen (gemeten vanaf krukas 95/1/EC)
Maximaal vermogen 125PS / 123bhp / 92kW @ 9400rpm
Maximaal koppel 104Nm @ 4300rpm

Plaats reactie