Test: 2012 KTM 690 Duke

  • Pinterest

Eind 2011 gepresenteerd op de EICMA in Milaan, bewandelt KTM met de nieuwe versie van de 690 Duke een iets minder extreme weg dan met zijn voorganger. Het sterke 690 cm3 ééncilinder motorblok, het KTM oranje stalen vakwerk buizenframe, 43 mm WP upside down voorvork en WP achterschokdemper, een 320 mm grote voorremschijf met een radiaal gemonteerde Brembo vier zuiger remklauw, drive-by-wire met drie verschillende mappen en uitschakelbaar ABS moeten de nieuwe 690 Duke in staat stellen een breder publiek te bereiken, zonder de hardcore Duke rijders teleur te stellen.



Motorblok

Het 690cc eencilinder motorblok is voorzien van twee bougies voor een dubbele ontsteking met verschillende mappen per bougie. Het blok levert een topvermogen van 70 pk bij 7.500 tpm en een maximaal koppel van 70 Nm bij 5.500 tpm. Het vermogen komt er vanaf 4.500 tpm echt goed in en wordt met een hydraulisch bediende anti-hop-koppeling aan het achterwiel doorgegeven. Tot de 7.500 toeren sleurt het blok stevig door. KTM heeft de Duke voorzien van drive-by-wire, waardoor de berijder kan kiezen uit de mappen soft, standaard en advanced. Alle drie de mappen geven vol vermogen. De eerste twee hebben een wat rustiger gasrespons, waardoor de Duke wat beter in langzame situaties, zoals op kleine rotondes, te berijden is. De advanced mapping laat het toerental rap klimmen en is bij uitstek geschikt om eens flink met de Duke op secundaire slingerwegen te gaan raggen. Het goede nieuws is dus dat je kunt kiezen. Het slechte nieuws is dat je tijdens het rijden niet de mapping aan kunt passen. De kleine keuzeschakelaar zit onder de passagiers buddy weggewerkt onder een rubberen afdekkapje. Waarom niet net als de ABS de mapkeuze verwerken in het dashboard?

Uitrusting

Zodra je plaatsneemt op de 690 Duke valt je meteen de korte afstand van het tweedelige zadel tot het brede stuur op. De zithouding is echt gericht op het aanvallen van bochten. Het zadel is 30 mm lager dan op de vorige Duke en zit zeker comfortabel. Echter, je hebt hierdoor geen ruimte om naar achteren te schuiven door de opstaande rand. Dat is een klein voordeel bij flink accelereren maar een groot nadeel wanneer je langere tijd op de snelweg rijdt. Op het dashboard kun je kiezen tussen twee tripmeters of een gearindicator. Die laatste is alleen veel te klein om in de hitte van de strijd goed af te lezen. Op het dashboard is de ABS per rit uit te schakelen maar permanent uitzetten van de ABS is niet mogelijk. Was de vorige Duke voorzien van enkel een uitlaatdemper onder het blok. De huidige Duke heeft die pot onder het blok met daarbij een uitlaatdemper aan de zijkant van de motor om aan de strenge emissie-eisen te voldoen. Hierdoor oogt de huidige Duke minder rank dan zijn voorganger. De 690 Duke is voorzien van een 14 liter tank. Ondanks stevig doorrijden kwamen we tijdens de zesdaagse test uit op een gemiddeld verbruik van iets meer dan 1 liter op 20 km. Met een volle tank geeft je dat een bereik van ongeveer 280 km.

Rijeigenschappen

KTM heeft de 690 Duke voorzien van WP veercomponenten. Aan de voorzijde vinden we een 43 mm upside down vork welke in het geheel niet instelbaar is. Voor de WP achterschokdemper geldt, behoudens verstelling van de veervoorspanning, hetzelfde. Statisch lijkt de voorvork niet heel soepel te lopen. De achterschokdemper blijkt standaard dan weer een wat softe afstelling te hebben meegekregen. In de praktijk levert dat geen problemen op en is de motor makkelijk van links naar rechts om te gooien en blijft heel neutraal tijdens stevig doorremmen. De wat softe afstelling achter levert het nodige comfort. KTM laat met deze instellingen de supermotard-afkomst van de Duke links liggen om een groter publiek aan te spreken. De Brembo voorrem remt de Duke goed af. Niet heel bijterig maar juist wel heel goed doseerbaar en dit stelt je in staat om redelijk diep de bocht in te remmen.

Conclusie

KTM vaart met de nieuwe 690 Duke duidelijk een andere weg dan met zijn voorganger en hoopt hierdoor een breder publiek te bereiken zonder de hardcore Duke rijders te verliezen. Voor de prijs van € 8.499,- krijg je een geweldig sterk motorblok, uitschakelbaar ABS en drive-by-wire met drie mappen, al kan je dat laatste jammer genoeg niet normaal instellen. Ondanks nauwelijks instelbare vering levert KTM toch een fantastische motor af, waar je naast woon werk verkeer flink mee kunt raggen en dat laatste is waar elke KTM voor bedoeld is.

Tekst: Paul Reijerse

test2012ktm690duke

MOTOR

Bouwwijze 1-cilinder 4-takt ottomotor, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 690 cm³
Boring 102 mm
Slag 84,5 mm
Vermogen 51,5 kW (70 PS)
Starthulp E-starter, automatische decompressor
Versnelling 6-versnelling met klauwschakeling
Motorsmering Semi-dry-sump smering met 2 rotorpompen
Primaire overbrenging 36:79
Secundaire overbrenging 16:40
Radiateur Vloeistofkoeling permanente circulatie koelmiddel door waterpomp
Koppeling APTC™ antihopping-koppeling in oliebad / hydraulisch bediend
Ontstekingssysteem

Contactvrij aangestuurd volledig elektronisch ontstekingssysteem

met digitale ontstekingsvertraging

ONDERSTEL

Frame Buisframe met staalbuizen van chroommolybdeen, geëloxeerd
Voorvork WP Suspension 4357
Schokdemper WP Suspension 4618 EM met Pro‑Lever omkering
Veerweg vooraan 135 mm
Veerweg achteraan 135 mm
Remsysteem voor Schijfrem met radiaal vastgeschroefde remklauw met vier zuigers
Remsysteem achter Schijfrem met remklauw met enkele zuiger, vlottend gelagerd
Remschijven - diameter voor 320 mm
Remschijven - diameter achter 240 mm
Ketting 5/8 x 1/4” (520) X‑ring
Balhoofdhoek 63,5°
Wielstand 1.466±15 mm
Afstand van bodem, onbelast 192 mm
Zadelhoogte onbelast 835 mm
Brandstoftankvolume totaal ca. 14 l
Brandstof super loodvrij (ROZ 95)
Gewicht zonder brandstof ca. 149,5 kg

Plaats reactie