Test: Honda CBF600F Hornet - 2011

  • Pinterest

Afgelopen week reed de redactie van Nieuwsmotor.nl/Testmotor in de omgeving van Rome met de nieuwe 2011 Honda CBF600F. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar voor dit geld koop je dus een ontzettend leuke motorfiets die er goed uitziet en gewoon heel goed rijdt, ook als het wat harder gaat. Dat de Honda CBF600F Hornet in 2011 nauwelijks verschilt van zijn voorganger doet eigenlijk amper ter zake, de prijs is immer gelijk gebleven en het uiterlijk is inderdaad leuker geworden.

nieuwsmotorhondacbf600fhor

Met de komst van de Honda CBF600F Hornet voor het jaar 2011 kunnen we qua nieuwigheden gauw klaar zijn. De neus kreeg een nieuw uiterlijk met een nieuwe koplamp en een daarin geïntegreerd dashboard. Ook de achterzijde werd vernieuwd, waarbij de passagiers-handgrepen in het kontje zelf werden verwerkt. Vreemd genoeg zorgen juist deze aanpassingen wel voor een frisser uiterlijk maar zijn ze praktisch gezien geen verbeteringen, ook al gaat het om kleinigheden. Het nieuwe dashboard is maar matig leesbaar, vooral de toerenteller is amper te zien, tijdens de drijfnatte eerste testrit zorgden regendruppels ervoor dat er helemaal niks meer zichtbaar was. Ook de handgrepen voor de passagier zijn weliswaar erg mooi weggewerkt, maar nadeel is dat een bijrijder (met handschoenen aan) amper de vingers erin kan krijgen en naar beneden toe weinig steun heeft, ouderwets de bestuurder/ster om de middel grijpen lijkt een betere optie. Ook werpt de achterband veel rommel op je rug, de sierlijk uitstekende kentekenplaathouder houdt weinig vuil tegen.

Gelukkig was de Hornet al een prima motorfiets, en daar is dus niks aan veranderd. Zaken als schakelen, remmen en het 102 pk sterke blok blijven zeer goed. De power bovenin is bij een sportief ritje opwindend, al is het bij een dergelijke rijstijl wel duidelijk zaak bovenin de toeren te blijven. Het lage- en middengebied doet het altijd schokvrij en keurig, maar heeft niet de trekkracht zoals de oudere generatie 600's die in het middengebied had. En dat voor een bedrag van 7899,- euro, al komt daar nog 600 euro bij voor ABS, een veiligheidsoptie die een merk als Honda gewoon standaard zou moeten hebben. De afwerking van de onderdelen is al veel beter dan op bijvoorbeeld "Grote Broer" CBF1000F, al zijn er nog wel een paar kleine puntjes, zoals bijvoorbeeld wat lelijke lasnaden en de goedkoop uitziende afwerking van de uitlaat. Toch is dit pas van dichtbij opvallend, het algehele uiterlijk blijft een groot pluspunt van de Hornet.

Over die uitlaat gesproken, die klinkt nogal luid en geeft daardoor vaak het gevoel dat er geschakeld moet worden, ook als er geen versnellingen meer over zijn. Daarbij komen er ook wel wat trillingen vrij, maar die werden niet als hinderlijk ervaren. Verder is de zit weer zo prima als we die van Honda gewend zijn. De spiegels geven vooral goed zicht op de ellebogen van de berijder zelf, raar puntje van de linkerspiegel is ook dat deze in het handvatarmatuur verwerkt is, daardoor kan je de hendels niet lager zetten en dat is jammer. Qua vering is bij de Hornet wel te merken dat het een budgetmotor is, al is het niveau zeker niet slecht. Op de drogere testdag werd er flink doorgereden, dan kom je iets sneller tegen de beperkingen van de vering aan, al heb je het dan gelijk wel over flink sportief rijden over vaak slecht wegdek. Vooral op de eerste dag was de machine in de stromende regen wel perfect, de Bridgestone BT012 banden gaven tijdens de toch kwieke bergrit ongelooflijk veel zekerheid en deelden geen enkele waarschuwing uit, een zeer goede prestatie gezien de barre omstandigheden.

Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar voor dit geld koop je dus een ontzettend leuke motorfiets die er goed uitziet en gewoon heel goed rijdt, ook als het wat harder gaat. Dat de Honda CBF600F Hornet in 2011 nauwelijks verschilt van zijn voorganger doet eigenlijk amper ter zake, de prijs is immer gelijk gebleven en het uiterlijk is inderdaad leuker geworden. Wat bleef zijn de prima rijeigenschappen, het totale pakket en het frisse(re) uiterlijk. Grote factor is hierbij het motorblok, vooral de trekkracht boven de 7000 toeren is gewoon best heftig. Daarbij is de prijs van nog geen 8000 euro competitief, op veel andere terreinen moeten Japanse fabrikanten immers veel meer vragen dan hun Europese concurrenten en prijzen ze zich daarmee uit de markt, iets wat hier dus niet het geval is. Wel zou ABS standaard moeten zijn, misschien wel binnen dit bedrag. Met een Hornet koop je een zeer veelzijdig inzetbare motorfiets, zowel dagelijks woon-werkverkeer als een incidenteel dagje sportief rondknallen behoren tot de opties van deze leuk uitziende naked.

Tekst: Iwan van der Valk

Plaats reactie