Test: Kawasaki Versys 2010

  • Pinterest

 

Ten opzichte van zijn voorganger, de Versys 2008, is er motorisch en aan het rijwielgedeelte niets veranderd. Het uiterlijk daarentegen is wel onderhanden genomen. Vooral de voorkant van de motor heeft een flinke gedaantewisseling ondergaan. De belangrijkste uiterlijke veranderingen ten opzichte van het voorgaande model zijn de koplamp, verder naar buiten stekende en langere radiateurkappen en een enigszins gewijzigde uitlaatdemper. De Versys is hierdoor modern en stijlvol vormgegeven.

Kawasaki Versys

 

De motor oogt smal, de rijpositie is rechtop en prettig ontspannen. Het zicht in de spiegels is prima, de knipperlichtjes zijn iets aan de kleine kant en klapperen een beetje in de wind, die hadden iets beter bevestigd mogen zijn. De zwarte 17 inch velgen met wave-type remschijven geven de Versys een extra sportief uiterlijk. De kofferbevestiging is bij het 2010 model ook veranderd, je kunt de koffers van je oude Versys niet meer gebruiken op de nieuwe. Dat is voor de klant jammer maar van Kawasaki wel slim om de accessoires-omzet te verhogen.

Rijeigenschappen
Licht, soepel en sterk zijn de belangrijkste eigenschappen van de Versys. Het hoogste koppel wordt bereikt bij 6.800tpm. De Versys is prima inzetbaar voor woon- werkverkeer, als toermotor op bochtige wegen en op de snelweg kan je er ook lekker mee uit de voeten. Tot 140km/h biedt het kleine verstelbare ruitje voldoende bescherming voor kleine en grote berijders. Ook je benen zitten dan lekker uit de wind. Het zachte zadel is prettig breed en vlak waardoor je niet heen en weer schuift. Het gecombineerde ABS remsysteem remt subliem. Met weinig kracht op de voorremhendel zet je de Versys zonder problemen stil. De achterrem had wel iets krachtiger mogen werken. In Nederland is de Versys standaard voorzien van ABS. Wheely liefhebbers kunnen hun hart ophalen, vanaf 4.500tpm trekt de paralleltwin als een bezetene en een ritje op 1 wiel is dan ook geen enkel probleem.

Techniek

Het motorblok blijft ten opzichte van het voorgaande model ongewijzigd. Door het relatief hoge toerental van de lichte twin heb je meer dan eens de neiging in de zesde versnelling nog een keer op te willen schakelen. Je mist af en toe wel een versnellingsindicator. Het motorblok reageert soepel en direct op de reactie van het gashendel. Het gemiddelde verbruik op van de Versys ligt rond de 1 op 21. Met de 19 liter benzine die je mee kan nemen rij je dan toch zeker bijna 400 kilometer zonder bij te moeten tanken en dat zijn prima afstanden.
Conclusie
Verwacht van de Versys geen wonderen, het is een prima motorfiets maar hij is wel wat kleurloos. Wat je soms mist is geluid, de Versys is stil en je wil toch wel een beetje geluid horen, een vervangingsdemper is dan ook een aanrader. Verder doet de Versys precies wat hij belooft. Voor niet al te veel geld koop je met de Kawasaki Versys een fris uitziende middenklasser met een aardig eigen karakter, een prima zithouding en een goed werkend rijwielgedeelte.

Prijzen
Voor nog geen 9000 euro rij je met deze 2010 Versys op een prima allround motorfiets. Let bij de Kawasaki-dealer wel even goed op want Kawasaki biedt op dit moment de "oude" Versys aan voor maar 6300 euro. Dat is echt een enorm aantrekkelijk aanbod, het verschil met deze geteste 2010-versie is te klein om zo'n prijsverschil te hebben. Voor de keuze gesteld zouden wij op dit moment dan ook een 2009-versie gaan kopen, dit is echter zolang de 2009-voorraad nog strekt.

Plaats reactie